| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka
  • Allergiat
    • Miksi niin monet ruoat sisältävät lehmänmaitoproteiinia?
      Lapseni ovat allergisia lehmänmaidolle. Miksi niin monet lastenruokatuotteenne sisältävät lehmänmaidon proteiinia? 

      Vastaus: Maidottomaan ruokavalioon voi olla hankalaa saada vaihtelua. Maito on kuitenkin ravitseva peruselintarvike, joka on tärkeä osa monen lapsen ruokavaliota.

      Sivustomme Lastenruoat-osiossa voit suodattaa tuotevalikoimaa niin, että tuloksissa näytetään vain tuotteita, jotka eivät sisällä lehmänmaidon proteiinia.
    • Mikä keliakia on?
      Vastaus: Keliakia on suolistosairaus, jossa elimistön immuunipuolustus reagoi gluteeniin. Gluteeni puolestaan on vehnän, ohran ja rukiin sisältämä proteiini. Kaura ei sisällä gluteenia, mutta koska kauraa viljellään tai käsitellään yhdessä muiden viljojen kanssa, siihen on saattanut kulkeutua gluteenin jäämiä. On olemassa myös erikoisviljeltyä puhdasta kauraa, joka sopii keliaakikoille. Keliakian hoitokeino on gluteeniton ruokavalio.
    • Onko keliakia sama kuin vehnäallergia?
      Vastaus: Eivät ole. Toisin kuin keliaakikko, vehnäallergikko voi usein syödä ruista, ohraa ja kauraa sisältäviä tuotteita. Keliaakikon on vältettävä kaikkea gluteenipitoista. Gluteenia on vehnässä, rukiissa ja ohrassa ja sitä voi olla myös näiden viljojen kanssa käsitellyssä kaurassa.
    • Mikä laktoosi-intoleranssi on?
      Vastaus: Laktoosi-intoleranssi tarkoittaa, että elimistö on herkistynyt laktoosille eli maitosokerille. Kyseessä ei ole allergia vaan yliherkkyys, jossa elimistöstä puuttuu (osittain tai kokonaan) laktoosia pilkkova laktaasientsyymi. Laktoosi voi aiheuttaa vatsavaivoja. Toiset ihmiset ovat herkempiä kuin toiset. Laktoosi-intoleranssi ei ole kovin tavallinen pienillä lapsilla. Laktoosia on maidossa ja maitotuotteissa.
    • Mitä ruokia yliherkille lapsille on?
      Vastaus: Tuotevalikoimamme sisältää tuotteita, jotka sopivat yliherkille ja allergisille lapsille. Jos lapsellasi on elintarvikeyliherkkyys tai -allergia, lue tuoteseloste aina huolellisesti. Siihen on merkitty kaikki tuotteen sisältämät ainesosat. Kannattaa pitää mielessä, että tuotteen koostumus voi muuttua, joten tuoteseloste on hyvä lukea jokaisella kerralla.

      Lastenruoat-osiossa voit suodattaa näkymästä pois tuotteet, jotka sisältävät mm. lehmänmaidon proteiinia, laktoosia, kananmunaa, soijaa tai gluteenia.
    • Miksi imetys antaa parhaan suojan?
      Vastaus: Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan täysimetystä 6 kuukauden ikään asti. Äidinmaidon sisältämä energia riittää useimmille lapsille 6 kuukauden ikään asti. Useissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että täysimetetyillä lapsilla on vähemmän vaivaoja ja tulehduksia elämänsä ensimmäisen puolen vuoden aikana.

      Äidinmaito muokkautuu täydellisesti lapsen ravitsemustarpeita vastaavaksi ja sisältää joukon aineita, jotka mm. suojaavat tulehduksilta. Se tukee pääasiassa bifidobakteereista koostuvan suolistoflooran kehittymistä vauvalle, mikä puolestaan vahvistaa suoliston vastustuskykyä ja saattaa vaikuttaa suotuisasti immuunipuolustukseen.
  • Yleiset asiat
    • Kumpi on parempaa, purkkiruoka vai itse tehty?
      Vastaus: Kaikki lapsen tarpeita vastaavaksi valmistettu ruoka on hyvää. Jos tunnet olosi epävarmaksi, etsi tietoa Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran sivustosta www.evira.fi hakusanalla lastenruoka.

      Lastenruokavalmistajien valmistamaa lastenruokaa koskevat tiukat määräykset esimerkiksi siitä, mitä raaka-aineita ruoissa saa käyttää ja kuinka paljon ravintoaineita tuotteisiin saa lisätä. Siksi ostamme raaka-aineemme ainoastaan hyväksytyiltä toimittajilta. Vaatimukset ovat tiukat, sillä haluamme valmistaa mahdollisimman laadukasta ja ravinteikasta ruokaa lapsellesi.

      Kun ruokaa valmistaa itse, siihen on lisättävä hieman rasvaa. Valmiissa lastenruoissa rasvaa on sopivasti.
    • Mitä lapsi ei saa syödä?
      Vastaus: Ensimmäisen ikävuoden aikana tulee välttää seuraavia ruoka-aineita:

      - Lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, kiinankaali, nokkonen, pienet varhaisperunat. Näissä ruoissa on nitraattia jota tulisi välttää, koska se voi muuttua elimistössä nitriitiksi, joka saattaa heikentää veren kykyä kuljettaa happea.
      - Maksassa on paljon A-vitamiinia ja raskasmetalleja, joita tulisi välttää.
      - Sienet sekä kuivatut herneet ja pavut sulavat huonosti, ja voivat näin aiheuttaa vatsavaivoja. Sienissä on luontaisesti haitallisia aineita sekä raskasmetalleja, joiden vuoksi niitä ei suositella pienille lapsille.
      - Raparperissa on paljon oksaalihappoa.
      - Hedelmä- ja kasvissäilykkeitä, säilöntäaineita sisältäviä mehuja.
      - Idut, pähkinät, mantelit ja siemenet niiden mahdollisesti sisältämien hometoksiinien vuoksi. Kokonaisiin pähkinöihin liittyy myös tukehtumisriski.
      - Hunaja, botulismivaaran vuoksi.
      - Kaakaossa on haitallisia parkkiaineita, virkistäviä aineita ja oksaalihappoa.
      - Teessä on kofeiinin kaltaisia aineita.
      - Suola. Alle 1-vuotiaan lapsen ruokaan ei lisätä suolaa, eikä ruokaa tulisi valmistaa suolaisista elintarvikkeista (juusto, makkarat, liemivalmisteet).
    • Jos lapsi ei jaksa syödä koko purkillista, voinko säästää lopun myöhemmäksi?
      Vastaus: Kyllä. Annostele ruokaa aina puhtaalle lautaselle ja lämmitä lautasella oleva ruoka. Jos purkkiin jää ruokaa, sulje kansi ja säilytä purkkia jääkaapissa purkissa olevan ohjeen mukaisesti.
    • Voiko lapsi noudattaa kasvisruokavaliota?
      Minä ja puolisoni olemme kasvissyöjiä. Ensimmäinen lapsemme syntyy pian, ja meillä on ollut pientä erimielisyyttä siitä, pitäisikö lapsestakin tulla kasvissyöjä. Puolisoni mielestä lihaton ruokavalio on lapselle vaarallinen ja aiheuttaa ravintoainepuutoksia. Onko hän oikeassa?

      Vastaus: Koska emme tiedä perheenne ruokavaliosta sen tarkemmin, suositusta on vaikeaa antaa. Yleensä kasvisruokavaliota ei suositella pienelle lapselle, sillä siitä voi olla vaikeaa saada riittävästi kaikkia ravintoaineita ja energiaa. Hyvän ja monipuolisen ruokavalion koostaminen helpottuu, jos ruokavalioon kuuluu kasvisten lisäksi maitotuotteita, kalaa ja kananmunaa. On kuitenkin syytä huomioida, että liha sisältää laadukasta proteiinia ja rautaa sellaisessa muodossa, että elimistön on helppo hyödyntää niitä. Rautaa saa kuitenkin myös muista lähteistä, esimerkiksi joihinkin puuroihin on lisätty rautaa.
    • Sisältävätkö valmiit lastenruoat runsaasti sokeria?
      Olen kuullut, että valmiit lastenruoat sisältävät lisättyä sokeria. En halua totuttaa lastani liialliseen sokeriin, sillä haluan huolehtia siitä, että lapseni ruokavalio on mahdollisimman terveellinen.

      Vastaus: Sinun ei tarvitse potea huonoa omatuntoa. Valmiit lastenruoat täyttävät tiukat sisältöä ja koostumusta koskevat määräykset. Piltti lastenruoista löydät sekä sokeroimattomia tuotteita, että tuotteita joihin on lisätty hiukan sokeria.
  • Välipalat
    • Miksi pienten lasten tulisi syödä usein pieniä annoksia?
      Vastaus: Pienten lasten energiantarve painokiloa kohden on suurempi kuin aikuisilla. Vaikka lapsi tarvitsee runsaasti ravintoa, hänen mahalaukkuunsa mahtuu vain pieni määrä ruokaa kerrallaan. Jotta lapsi saisi riittävästi ravintoa kasvaakseen ja kehittyäkseen, hänen on saatava laadukasta ruokaa säännöllisin väliajoin.
    • Montako välipalaa päivässä on sopivasti?
      Vastaus: Se riippuu siitä, kuinka paljon lapsi syö pääaterioilla ja kuinka pitkä aterioiden väli on. Voit luottaa lapsen ruokahaluun ja antaa lapsen päättää, minkä verran hän haluaa syödä.

      On tärkeää tarjota lapselle laadukasta ruokaa säännöllisinä aikoina.
    • Sisältävätkö hedelmäsoseet oikeita hedelmiä?
      Vastaus: Kyllä, hedelmäsoseet on tehty aidoista hedelmistä ja marjoista.
    • Minkä ikäisenä lapsi tarvitsee aamiaisen ja kahden pääaterian lisäksi välipalaa?
      Vastaus: Noin 8 kuukauden ikäiselle lapselle voi antaa aamiaisen, kaksi lämmintä ruokaa ja välipaloja. Noin 1 vuoden ikäisen lapsen ateriat alkavat muistuttaa aikuisen aterioita: aamiainen, mahdollisesti pieni välipala aamupäivällä, lämmin lounas, kunnon välipala iltapäivällä ja päivällinen illalla. Monet lapset tarvitsevat lisäksi vielä iltapalan, esimerkiksi puuroa.
    • Mitä terveellisen välipalan pitäisi sisältää?
      Vastaus: Välipalat voivat olla yksinkertaisia: puuro, hedelmäsose tai voileipä (pehmeä voideltu leipä, joka on paloiteltu pieniin paloihin). Noin 1 vuoden iästä alkaen välipalaan voi lisätä myös maitoa, viiliä tai jogurttia. Leipä, maito ja hedelmät sopivat päivittäin syötäviksi.
    • Voiko napostelu olla huonoksi hampaille?
      Vastaus: Aterioiden välissä naposteleminen voi olla huonoksi hampaille tai heikentää ruokahalua, mutta välipalat eivät ole napostelua. Säännölliset ruoka-ajat ja lyhyet ruokailuvälit auttavat välttämään napostelua. Hampaille tekee hyvää myös pureskella jotain kovaa, kuten porkkanaa.
    • Minkä verran herkkuja voi syödä?
      Vastaus: Useimmat lapset syövät jo 2–3 vuoden iässä liikaa makeita herkkuja. Suomessa tehdyissä tutkimuksissa on havaittu, että sokerin saanti on reippaasti yli suositusten jo parin vuoden iässä. Suuri osa leikki-ikäisten lasten energiasta tulee makeista välipaloista ja herkuista. Suositusten mukaan lisätyn sokerin määrä saisi olla korkeintaan 10 % energiansaannista.
    • Miksi makeiden herkkujen saantia on rajoitettava?
      Vastaus: Makeat herkut, kuten karkit, kakut ja virvoitusjuomat sisältävät runsaasti tyhjiä kaloreita, joista lapsi tulee kylläiseksi, mutta ei saa tärkeitä ravintoaineita. Liiallisen herkkujen syömisen ja lasten ylipainon välillä on myös yhteys. Kun makeisten ja muiden herkkujen syönti rajataan lauantaihin, lapsi oppii, ettei herkkuja saa päivittäin.
    • Mitä lapselle voi antaa herkkujen sijasta?
      Vastaus: Kuivatut hedelmät ja pähkinät ovat terveellisempiä vaihtoehtoja irtokarkeille. Kuivatut hedelmät sisältävät energiaa, luontaisia sokereita, vitamiineja ja kivennäisaineita. Myös pähkinät sisältävät runsaasti energiaa, hyviä rasvoja ja ravintoaineita. On kuitenkin syytä huomioida, että liian suuri määrä kuivattuja hedelmiä voi aiheuttaa lapselle vatsavaivoja. Monet kuivatut hedelmät sisältävät myös lisättyä sokeria. Kokonaiset pähkinät puolestaan voivat tarttua lapsen kurkkuun, joten pähkinät sopivat lapselle ravinnoksi pääasiassa rouheena.
    • Minkä verran hedelmiä ja vihanneksia lapsen tulisi syödä?
      Vastaus: Alle 4-vuotiaiden lasten tulisi syödä hedelmiä ja vihanneksia päivittäin, mielellään jokaisella aterialla. Määrän tulee kasvaa vähitellen iän myötä siten, että 4-vuotias syö noin 400 grammaa hedelmiä ja vihanneksia päivässä. Yli 10-vuotiaille lapsille suositus on sama kuin aikuisille: 500 grammaa päivässä. Puolet tästä tulisi olla hedelmiä ja marjoja ja puolet vihanneksia ja juureksia. Perunaa ei tässä yhteydessä lasketa vihannekseksi.
    • Missä iässä soseet vaihdetaan paloiksi?
      Vastaus: Pienille lapsille hedelmät, marjat ja vihannekset annetaan soseena. Noin 8 kuukauden iästä lähtien lapselle on hyvä alkaa antaa pehmeitä paloja, jotka soseutetaan haarukalla. Kun lapsi alkaa pureskella, hänelle voi antaa marjoja, hedelmiä, vihanneksia ja juureksia kokonaisina tai paloina.
    • Onko joitakin hedelmiä ja vihanneksia, joita ei saa antaa pienille lapsille?
      Vastaus: Alle 1-vuotiaille ei pidä antaa pinaattia, punajuurta, lehtiselleriä eikä nokkosta. Ne sisältävät nitraattia, joka voi lapsen mahalaukussa ja suolistossa muuntua nitriitiksi. Nitriitti voi heikentää veren kykyä kuljettaa happea.
    • Miten hedelmiä ja vihanneksia saa jokaiseen ateriaan?
      Vastaus: Tee vihanneksista ja juureksista itsestäänselvä osa ateriaa: suunnittele myös, mitä vihanneksia minkäkin ruoan kanssa tarjoilet ja miten ne valmistat. Jos lapsi ei suostu syömään vihanneksia, ne voi ”piilottaa” ruokaan. Jauhelihakastikkeeseen, lihapullataikinaan tai pataruokiin voi sekoittaa porkkana- tai valkokaaliraastetta. Hedelmiä voi tarjota aamiaiseksi, välipalaksi tai jälkiruoaksi. Äläkä unohda marjoja! Tee vaikka smoothie tai kokeile, miten lapselle maistuvat hedelmät ja vihannekset leivän päällä.
  • Ravitsemus
    • Voiko rautaa saada liikaa?
      Vastaus: Rauta imeytyy ohutsuoleen, ja imeytyminen riippuu osittain tarpeen suuruudesta. Jos rautavarastot ovat täynnä, rautaa imeytyy vähemmän. Rauta-aineenvaihduntaan liittyy useita elimistön mekanismeja, ja osa raudasta voi poistua elimistöstä ulosteen mukana. Useimmat ihmiset eivät voi saada ruokavaliosta liikaa rautaa.

      Jos otat rautalisää, noudata neuvolan terveydenhoitajan antamia ohjeita, jotta et saa liikaa rautaa.
    • Mitä minun kannattaa syödä, jos tarvitsen lisää rautaa?
      Vastaus: Sisäelimet ja maksapasteija ovat hyviä raudan (hemiraudan) lähteitä. Lisää maksapasteijan sekaan hienonnettua kurkkua tai suolakurkkua ja vesikrassisilppua. Levitä seos leivän päälle.

      Veriletut sisältävät myös rautaa ja maistuvat hyvältä puolukkahillon kera.

      Tutustu rautapitoisiin ruokiin täällä.
    • Mistä tiedän, milloin tarvitsen rautalisää?
      Vastaus: Raudan imeytymisestä kertova veren hemoglobiiniarvo tarkistetaan neuvolakäynneillä . Raskauden aikana hemoglobiini yleensä laskee, sillä veren määrä elimistössä kasvaa. Odottava äiti voi tarvita rautalisää, vaikka söisikin runsaasti rautaa sisältävää ruokaa. Syynä on, että raskauden aikana raudantarve kasvaa.
    • Kuinka suuri painonnousu on normaalia raskauden aikana?
      Vastaus: Raskaudenaikainen painonnousu vaihtelee paljon yksilöllisesti, samoin kuin se, miten helppoa tai vaikeaa raskauskilot on karistaa. Suuri painonnousu raskauden aikana lisää raskauskomplikaatioiden ja imetysvaikeuksien riskiä. Siksi painonnousu olisi hyvä pitää noin 12–15 kilossa.

      Painonnoususuositukset kuitenkin riippuvat siitä, mikä äidin painoindeksi oli ennen raskautta. Laihduttamista ei raskauden aikana kuitenkaan suositella, sillä laihduttajan ruokavalio ei välttämättä sisällä riittävästi ravintoaineita, mikä voi vaikuttaa kielteisesti sikiöön.

      Neuvolan terveydenhoitajalta saat ohjeita ja suosituksia sen mukaan, mikä painoindeksisi oli ennen raskautta.
    • Minkä verran proteiinia on sopiva määrä?
      Vastaus: Lautasmalli on hyvä ohjenuora lihan, kalan, kananmunan ja palkokasvien määrän valitsemiseen lounaalla ja päivällisellä.