| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Aloita kalan tarjoaminen lapselle aikaisin – siitä hyötyy koko perhe

Kala sisältää monia lapsen kehitykselle tärkeitä ravintoaineita. Kala onkin bifidobakteerien ruokaa, mikä tarkoittaa, että siinä on runsaasti ravintoaineita energiaa kohden. Tässä on joitakin tärkeimmistä kalan sisältämistä aineista. D-vitamiinia ja omega-3-rasvahappoja on vaikein saada muusta ruoasta.

  • D-vitamiini vauvalle tukee luuston muodostumista ja immuunipuolustusta. Saamme D-vitamiinia ihon kautta (auringon ultraviolettisäteily muuntuu elimistössä D-vitamiiniksi), syömällä rasvaista kalaa ja syömällä D-vitamiinilisää. Suomen ilmastossa aurinkoinen aika ei välttämättä riitä takaamaan riittävää D-vitamiinin saantia. Siksi D-vitamiinilisää suositellaan. Hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat lisäksi lohi, silli ja makrilli sekä kananmuna ja vähärasvaiset maitotuotteet.
    Lue lisää D-vitamiinista. 
  • Omega-3- ja omega-6 rasvahapot ovat tärkeitä lapsen kehityksen kannalta. Lohi, silli ja makrilli sisältävät runsaasti omega-3-rasvahapoja.
  • Jodi on kivennäisaine, joka vaikuttaa ruumiinlämmön säätelyyn ja keskushermoston kehittymiseen sikiöaikana ja lapsen kahden ensimmäisen elinvuoden aikana. Seleeni tukee immuunipuolustusta ja suojaa soluja vapailta radikaaleilta. Jodinpuute voi aiheuttaa struumaa, joka onneksi on nykyään harvinainen sairaus Suomessa. Jodia on kalassa ja äyriäisissä sekä jodioidussa suolassa.
  • Seleeni on kivennäisaine. Ruoan seleenipitoisuus riippuu viljelymaan seleenipitoisuudesta. Suomen maaperässä seleeniä on perinteisesti vähän, joten sen takia sitä on lisätty lannoitteisiin. Luomu-tuotetusta maidosta ja lihasta seleeniä ei kuitenkaan saada. Seleeniä on myös kalassa ja äyriäisissä.

Kalan ympäristömyrkyt

Itämerestä, etenkin Pohjanlahdesta ja Suomenlahdesta pyydetyt silakka, villilohi (ei kasvatettu) ja taimen voivat sisältää suuria määriä dioksiinia ja PCB:tä. Sisävesien petokalat, kuten hauki, saattavat sisältää suuria määriä metyylielohopeaa. Nämä ympäristömyrkyt varastoituvat rasvakudokseen ja jäävät elimistöön pitkäksi aikaa. Lapset ja nuoret sekä hedelmällisessä iässä olevat naiset voivat syödä näitä kaloja 1-2 kertaa kuukaudessa. Raskaana olevien tulee välttää haukea kokonaan. Hyvä sääntö on syödä kaloja monipuolisesti  vähintään 2 kertaa viikossa. 
Lue lisää kalan syöntisuosituksista Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran sivustota.

Kala ruokana lapselle

Kun kala ei maistu lapselle 

Lapset nirsoilevat usein ruoan suhteen ja testaavat, kuinka kovasti vanhemmat haluavat heidän syövän. Uusien ruokien tarjoaminen jo valmiiksi valikoivalle lapselle ei ole helppoa eikä hauskaa. Taistelut kannattaa valita – ehkä lapsen ei tarvitse syödä lautastaan tyhjäksi ja hän voi jättää oliivit syömättä. Kalan ja vihannesten syömisen puolesta sen sijaan kannattaa taistella. Tässä on joitakin vinkkejä siitä, miten kalasta saa tavallisen osan ruokavaliota.

  • Aloita aikaisin. Puolivuotias lapsi on helpompi saada syömään kalaa kuin uhmakas 3-vuotias.
  • Ole myönteinen. Lapsilla ei ole sisäsyntyistä inhoa kalaa kohtaan, mutta jo 1-vuotiaana lapset matkivat suhtautumisen ruokaan aikuisilta ja isommilta sisaruksilta. Siksi kalaan kannattaa suhtautua myönteisesti, vaikka se ei omiin suosikkeihisi kuuluisikaan.
  • Kerro kalasta. Vähän isommalle lapselle voi kertoa kalasta, missä se asuu, että kaloja voi pyytää itse, että kalan syömisestä tulee fiksuksi ja että voitte valmistaa kalaruokaa yhdessä jonakin päivänä. Silloin kala ei olekaan enää uusi ja outo ainesosa.
  • Nälkäinen lapsi syö. Älä vaihda kalaa johonkin, mistä lapsi pitää enemmän. Ota mieluummin lautanen pois ja anna se lapselle, kun hän pyytää ruokaa.
  • Ahkeruus palkitaan. Ole itsepäinen. Näytä, että pidät kalasta.

Helppoa kalaruokaa

Lastenruokamme sisältävät kalaa 5 kuukauden iästä alkaen. Se on helppo ja kätevä tapa esitellä lapselle uusi ruoka-aine.

Monet lapset pitävät kalapuikoista ja -pyöryköistä. Keitetty kala perunoiden ja, herneiden kera uppoaa myös useimpiin. Kalapihvien valmistaminen on nopeaa, ja niitä voi vaihdella monin tavoin. (Toisinaan lapsi ei edes huomaa syövänsä kalaa, joten tämä ruoka maistuu jopa kalanirsollekin.) Isommille lapsille kalaan voi lisätä jotakin, josta he pitävät. Tee pieniä kalapurilaisia tai lohenpaloja sämpylän väliin tai kiedo kalaa tortillalättyyn, niin kala tuntuu juhlavammalta.

  • Toisinaan keskustellaan siitä, että kala lisää pienten lasten allergiariskiä. Nykyään tätä tukevia tutkimustuloksia ei ole, ja kala tulee ottaa osaksi lapsen ruokavaliota siinä missä muutkin ruoka-aineet. Täältä voit lukea lisää kalasta ja allergioista.