| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Hiilihydraatit lapselle – tärkein energianlähteemme

Hieman isommille lapsille ja aikuisille suositellaan, että vähintään puolet energiamäärästä tulisi hiilihydraateista. Hiilihydraatit koostuvat monista aineista: tärkeimmät ryhmät ovat tärkkelys, sokerit (sekä tavallinen sokeri että ruoka-aineiden luonnollisesti sisältämät sokerit) ja kuitu.

Hiilihydraatit hajoavat elimistössä yksinkertaisiksi sokereiksi, jotka imeytyvät suolistoon. Tärkeitä hiilihydraattien lähteitä ovat viljatuotteet (leivät, murot, puurot), peruna, juurekset, hedelmät ja vihannekset. Lisäksi nämä sisältävät runsaasti kuitua. Täysimetettävien vauvojen ainoa hiilihydraatinlähde on äidinmaidon sisältämä laktoosi. Myös tavallinen lehmänmaito sisältää laktoosia. Muutoin hiilihydraatteja on lähes pelkästään kasviksissa.

Tavallista valkoista sokeria on eniten virvoitusjuomissa, mehuissa, makeisissa, vanukkaissa, kaakaojuomissa ja muissa makeissa tuotteissa. Valkoisen sokerin yhteydessä puhutaan usein tyhjistä kaloreista, sillä valkoinen sokeri ei sisällä lainkaan terveellisiä vitamiineja tai kivennäisaineita.

Ravintokuidut eivät hajoa elimistössä. Ne päätyvät paksusuoleen muuttumattomina, eikä elimistö saa niistä juurikaan energiaa. Kuitujen tärkeä tehtävä onkin vaikuttaa suoliston toimintaan myönteisesti, mutta on hyvä muistaa, että liian suuri määrä kuituja tekee lapsen ulosteesta löysää.

Hiilihydraatit lapselle

Ravintokuitu ja täysjyvä

Täysjyvä sisältää nimensä mukaisesti koko jyvän, kun taas kuidut sijaitsevat osassa jyvää. Kun valitset runsaskuituisia ja täysjyvätuotteita, syöt terveellisemmin.

Ravintokuitu on hiilihydraattia, jota maha-suolikanavan entsyymit eivät pysty hajottamaan, vaan kuidut päätyvät muuttumattomina paksusuoleen. Ravintokuituja on erilaisia, ja niillä on erilaisia tehtäviä elimistössä. Osa vaikuttaa myönteisesti veren rasvapitoisuuteen ja verensokeritasoon, kun taas toiset ravitsevat suolistobakteereja ja toimivat ulosteen materiaalina.

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan 1–2-vuotiaiden lasten tulisi saada ravinnosta 8–12 grammaa kuitua päivässä (2-3 g/MJ), kun taas aikuisen saantisuositus on 25–35 grammaa. 

Vertailun vuoksi:

Yksi annos 12 kuukauden ikäiselle lapselle tarkoitettua puuroa sisältää hieman alle 1 gramman kuitua

Yksi annos kaurapuuroa sisältää noin 2 grammaa kuitua

Yksi viipale ruisleipää sisältää noin 2 grammaa ravintokuitua.

Saako pienille lapsille antaa täysjyvätuotteita?

Täysjyvä ja kuidut ovat hyväksi myös pienille lapsille, mutta määrät on hyvä pitää kohtuullisina. Lastenruokatuotteiden täysjyvävaihtoehdot on sovitettu lapsen ikään, ja niiden kuitupitoisuus on myös lapselle sopiva. Jos lapsi syö näitä tuotteita, hän ei juuri tarvitse muita täysjyvätuotteita, kuten leipää, pastaa ja muita viljatuotteita.

Osalle lapsista kuidut voivat aiheuttaa löysän mahan. Tällöin on paras siirtyä takaisin vähemmän kuituja ja täysjyvää sisältävään ruokavalioon ja lisätä täysjyvän ja kuitujen määrää myöhemmin vähän kerrallaan.