| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Pieni lapsi – vähän sokeria

Moni on huolissaan lapsen liian suuresta sokerin syönnistä. Eikä suotta. Lapset syövät nimittäin aivan liikaa sokeria. Makeiset verottavat helposti muiden ravintoaineiden saantia, jolloin lapsen ruokavalio köyhtyy. Hyvään ja tasapainoiseen ruokavalioon voi kuitenkin sisältyä pieni määrä sokeria. 

Lisätty sokeri tuo ruokavalioon pelkkää energiaa mutta ei sisällä lainkaan vitamiineja, kivennäisaineita tai muuta hyödyllistä. Siksi sokerista puhuttaessa puhutaan usein tyhjistä kaloreista. Sokeri ei myöskään ole hyväksi hampaille. Siksi sokerin saantia kannattaa rajoittaa. Piilosokeria on runsaasti virvoitusjuomissa, pullassa ja kakuissa, mutta sitä löytyy myös jogurteista, muroista ja vanukkaista. Lapset tottuvat makeaan makuun nopeasti, mutta jos alusta asti annat lapselle ruokaa, joka ei sisällä lisättyä sokeria, hän oppii pitämään siitä.

Sokeri nostaa verensokeria nopeasti, jolloin elimistö saa energiaruiskeen. Energia kuitenkin on lyhytkestoista: ensin olo voi tuntua pirteältä, mutta yhtäkkiä tuleekin väsynyt olo. Sokeri voi myös vaikuttaa lapsiin eri tavoin.

Kuinka paljon sokeria voi syödä?

Mitä pienempi lapsi, sitä vähemmän sokeria. Mutta minkä verran on vähän? Kuinka paljon makeita herkkuja lapselle voi antaa, jos haluaa samalla huolehtia siitä, että lapsen ruokavalio pysyy monipuolisena ja hyvänä? 

Kuinka paljon sokeria lapset syövät?

Suomalaisessa alle kouluikäisillä lapsilla tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että leikki-ikäisten suomalaislasten keskimääräinen sokerin saanti oli 41 g päivässä, mikä vastaa noin 13 % päivittäisestä energiasta. Mehujuomat, jogurtit ja hapanmaitovalmisteet sekä suklaa ja makeiset olivat sokerin pääasiallisia lähteitä.

Tutkimusryhmä  kehottaakin vähentämään runsaasti sokeria sisältävien elintarvikkeiden kulutusta ja korvaamaan sokeripitoiset välipalat tuoreilla kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä.

Lähde: Kyttälä P, Ovaskainen M, Kronberg-Kippilä C, Erkkola M, Tapanainen H, Tuokkola J, Veijola R, Simell O, Knip M, Virtanen SM. Lapsen ruokavalio ennen kouluikää. Kansanterveyslaitoksen julkaisuja B 32/2008