| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Rasva on tärkeää pienille lapsille

Pienille lapsille rasva on tärkeä energianlähde, sillä he kuluttavat paljon energiaa painokiloa kohden.

Rasva sisältää välttämättömiä rasvahappoja, ja sitä tarvitaan, jotta rasvaliukoiset vitamiinit (esimerkiksi D-vitamiini) imeytyisivät elimistöön. Rasvasta saa myös energiaa (kaloreita), sillä rasva sisältää kaksi kertaa niin paljon energiaa grammaa kohden kuin hiilihydraatit ja proteiini. 

Erilaiset rasvat

Tyydyttynyttä rasvaa sisältävät mm. rasvaiset maitotuotteet, kuten kerma, juustot, leivänpäälliset, kuten makkarat ja pasteijat, kahvileivät, suklaa, kovat margariinit ja voi.

Kertatyydyttymätöntä rasvaa sisältävät mm. rypsiöljy, oliiviöljy, pähkinät, siemenet ja kala.

Monityydyttymätöntä rasvaa on mm. kalassa, öljyssä ja juoksevassa margariinissa. Omega-3 ja omega-6 ovat kaksi monityydyttymättömien rasvahappojen perhettä. Omega-3-rasvahappoja on runsaasti rasvaisessa kalassa, rypsiöljyssä ja pähkinöissä. Omega-6-rasvahappoja on pehmeissä ruokarasvoissa, kuten öljyssä ja juoksevassa margariinissa.

Millaiset rasvat ovat hyväksi lapselle?

Omega-3-rasvahapot ovat tärkeitä lapsen kehityksen kannalta. Lapsesi saa omega-3-rasvahappoja helposti esimerkiksi rypsiöljystä ja rypsiöljyä sisältävistä rasiamargariineista ja ruoanlaitossa käytetystä rypsi- ja oliiviöljystä.

Alle 2-vuotiaat lapset tarvitsevat hieman enemmän rasvaa kuin aikuiset. Alle vuoden ikäinen lapsi saa tarvitsemansa rasvan äidinmaidosta tai äidinmaidonkorvikkeesta. Lapsen siirtyessä perheen ruokiin näkyväksi rasvaksi valitaan pehmeitä kasvirasvoja. Kiinteän ruoan osuuden kasvaessa lapsen ruokavaliossa, lapsen ruokaan lisätään pieni määrä (n. 2 tl päivässä) kasvisöljyä tai rasiamargariinia. Rasvaista kalaa, kuten lohta, olisi hyvä syödä säännöllisesti. Omega-3-rasvahappoja on myös äidinmaidossa, äidinmaidonkorvikkeessa ja vieroitusvalmisteissa.