| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Rauta – tärkeä kivennäisaine

Rautaa on elimistön jokaisessa solussa. Sitä on veressä hemoglobiinin muodossa, lihaksissa myoglobiinin muodossa ja varastoituneena mm. maksaan ja pernaan. Vastasyntyneellä vauvalla on noin 250 mg:n rautavarasto elimistössään, ja aikuisella varasto noin on 3–4 grammaa. 

Vauvan synnynnäinen rautavarasto riittää näin puoleksi vuodeksi. Siksi raudanpuute on harvinaista pienillä vauvoilla. Äidinmaito sisältää verrattain vähän rautaa, mutta rauta on elimistöön helposti imeytyvässä muodossa. Keskosina syntyneiden vauvojen rautavarasto voi olla pienempi, sillä niille ei ole ehtynyt kertyä riittävästi rautaa raskauden lyhyemmän keston vuoksi.

Elimistön voi olla vaikea hyödyntää rautaa. Siksi raudanpuute on luultavasti tavallisin ravintoainepuutos, erityisesti kehitysmaissa mutta myös muualla. 

Mistä raudanpuutteen tunnistaa?

Raudanpuute aiheuttaa väsymystä, kalpeutta, heikotusta, heikkoa vastustuskykyä ja päänsärkyä. Pahaa raudanpuutetta kutsutaan raudanpuuteanemiaksi, ja siinä mainitut oireet ovat huomattavasti voimakkaampia. 

Joillakin pienillä lapsilla voi esiintyä raudanpuutetta. Jos lapsi saa ravinnosta liian vähän rautaa, hän väsyy, hänestä tulee kalpea ja hän sairastuu helpommin. 

Mitkä raudan tehtävät elimistössä ovat? 

Rautaa on monissa entsyymeissä, joten sillä on monia tehtäviäkin. Tärkein niistä on hapen kuljettaminen elimistössä. 

Mitkä ruoka-aineet sisältävät rautaa? 

Rautaa on runsaasti lihassa ja lihatuotteissa. Punainen liha, siipikarjanliha ja kala sisältävät lisäksi aineita, jotka edistävät raudan imeytymistä elimistöön. Rautaa on myös palkokasveissa, viljassa, leivässä ja vihreissä vihanneksissa. Valmiit lastenpuurot sisältävät lisättyä rautaa. 

Miten raudan imeytyminen vaikuttaa aterian koostumukseen? 

Elimistöön imeytyy noin 10–15 % aterian sisältämästä raudasta. Imeytyvän raudan määrään voi kuitenkin vaikuttaa koostamalla ateriat oikein. 

Raudan imeytyminen tehostuu, jos ateria sisältää

  • lihaa, kalaa tai kanaa
  •  C-vitamiinipitoisia vihanneksia, hedelmiä tai mehua.

Kuinka paljon rautaa lapsi tarvitsee? 

Raudan saantisuositus Suomessa yli 6 kuukauden ikäisille lapsille on 8 mg vuorokaudessa. Tämä määrä kattaa useimpien lasten tarpeen. 

Kuinka suuri osa saantisuosituksesta on eri elintarvikkeissa?

Yksi lapsen annos kutakin elintarviketta sisältää suurin piirtein tämän osuuden 6–12 kuukauden ikäisen lapsen päivän tarpeesta:

Parsakaali: 3 %

Vihreät herneet: 6 %

Naudanliha: 15 %

Veriletut: 100 %

Kaurapuuro: 15 %

Teollisesti valmistettu lastenpuuro: noin 35 %

Miten päivittäisen saantisuosituksen saa täytettyä? 

Kun annat lapselle monipuolista ruokaa lautasmallin mukaan, hän saa ruoasta kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Proteiinipitoiset raaka-aineet, kuten liha, kala, muna ja palkokasvit nostavat aterian rautapitoisuutta. Silti raudan saantisuositukset voi olla vaikeaa täyttää. Valmiit lastenpuurot sisältävät lisättyä rautaa, joka edistää lasten normaalia kognitiivista kehitystä.

 

Pidä mielessä:

  • Toisina päivinä lapset syövät enemmän, toisina vähemmän. Viikon ajalla saanti kuitenkin tasoittuu.
  • Hedelmät ja vihannekset jokaisella pääaterialla ja myös välipaloilla tukevat raudan imeytymistä.