| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Vitamiinit – 13 elintärkeää ainetta

Ravinnosta on välttämätöntä saada kolmeatoista vitamiinia. Ne eivät voi korvata toisiaan, vaan niillä jokaisella on oma erityinen tehtävänsä elimistössä. Vitamiineja on sekä eläin- että kasvikunnan tuotteissa. Meillä Pohjoismaissa ruokaa on hyvin saatavilla, ja vitamiininpuutokset ovat siksi harvinaisia.

Vitamiineja on sekä rasva- että vesiliukoisia. 

Rasvaliukoiset vitamiinit

Rasvaliukoisia ovat A-, D-, E- ja K-vitamiinit. Niille yhteistä on, että ne voivat varastoitua elimistöön pitkäksi aikaa ja että niitä voi saada liikaa. Jos vitamiineja saa kuitenkin pelkästään ravinnosta, yliannostuksen vaara on käytännössä olematon. 

A-vitamiini 

A-vitamiinilla tarkoitetaan suurta vitamiinien ryhmää, kuten retinolia, joka on eläinkunnan sisältämä valmis A-vitamiini, ja karotenoideja, joita on kasvikunnan tuotteissa.  Tunnetuin A-vitamiini on porkkanan sisältämä beetakaroteeni, joka muuntuu elimistössä retinoliksi. 

A-vitamiini tukee immuunipuolustusta, näkökykyä, kasvua sekä ihon ja limakalvojen toimintaa. Retinolia on maksassa, kananmunissa, lisättyä A-vitamiinia sisältävissä maitotuotteissa, margariinissa ja öljyssä. Karoteenia on mm. porkkanassa, parsakaalissa, aprikoosissa, lehtikaalissa ja pinaatissa.

D-vitamiini

Kaikki lapset tarvitsevat D-vitamiinilisää kahden viikon iästä lähtien. D-vitamiinitippoja myydään apteekeissa. Lue lisää D-vitamiinista

E-vitamiini

Tämänkin nimen alle kuuluu useita aineita, joilla on toisiaan muistuttava vaikutus.

E-vitamiini estää monityydyttymättömiä rasvahappoja valloittamasta elimistöä. Lisäksi se on antioksidantti. Mitä enemmän monityydyttymätöntä rasvaa syömme, sitä enemmän E-vitamiinia tarvitsemme. Luonto on hoitanut asian upeasti, sillä samat elintarvikkeet sisältävät sekä E-vitamiinia että monityydyttymättömiä rasvoja.

E-vitamiinia on öljyssä, pähkinöissä, manteleissa, rasvaisessa kalassa, munankeltuaisessa ja lehtikaalissa.

K-vitamiini

K-vitamiinia on elintarvikkeissa, mutta sitä voivat muodostaa myös suolistobakteerit. Vastasyntyneille vauvoille annetaan K-vitamiinipistos heti syntymän jälkeen verenvuodon ehkäisemiseksi. K-vitamiinin tärkein tehtävä onkin edistää normaalia veren hyytymistä.

Sitä on lehtivihanneksissa, kuten parsakaalissa, ruusukaalissa, lehtikaalissa ja maksassa.

Vesiliukoiset vitamiinit

Kaikki B- ja C-vitamiinit ovat vesiliukoisia. Kun ruokavalio on monipuolinen ja syömme kaikista ruokaympyrän ryhmistä, saamme näitä vitamiineja tavallisesti riittävästi. Koska vesiliukoiset vitamiinit eivät varastoidu elimistöön, niitä on saatava ravinnosta päivittäin. Jos saamme vesiliukoisia vitamiineja enemmän kuin tarvitsemme, ylimääräinen poistuu elimistöstä virtsan mukana. Onkin ehkä hyvä tietää, että vesiliukoiset vitamiinit eivät kestä lämpöä, joten ne tuhoutuvat osittain ruoanvalmistuksen yhteydessä. Siksi kasviksia ei kannata kypsentää liian pitkään ja keittovesi kannattaa käyttää esimerkiksi soseiden valmistuksessa.

B-vitamiini

B-vitamiineja ovat tiamiini (B1), riboflaviini (B2), niasiini, pyridoksiini (B6), folaatti, kobalamiini (B12), biotiini ja pantoteenihappo.

Niistä jokaisella on oma erityistehtävänsä, mutta ne kaikki vaikuttavat aineenvaihduntaan ja veren muodostumiseen.

B12-vitamiini

B12-vitamiini on sikäli poikkeuksellinen vesiliukoinen vitamiini, että se pystyy varastoitumaan maksaan. Lapsille ei ole ehtinyt muodostua vitamiinivarastoja. Siksi lapsen kasvisruokavalion koostamisessa tulee olla tarkka. Jos lapsi syö vegaaniruokavaliota, hän tarvitsee B12-vitamiinilisää.

Vitamiini vaikuttaa punaisten verisolujen tuotantoon ja hermoston toimintaan. B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa mm. pernisioosia anemiaa, joka johtuu aineen puuttumisesta mahalaukusta.

B12-vitamiinia on pääasiassa ainoastaan eläinkunnan tuotteissa, kuten kananmunassa, kalassa, lihassa, sisäelimissä, maidossa ja juustoissa.

Folaatti

Folaatti ja foolihappo ovat saman B-vitamiinin eri muotoja. Folaattia on ruoissa, kun taas foolihappoa on ravintolisissä.

Folaatti tai foolihappo on erityisen tärkeää raskautta suunnitteleville ja raskauden alkuaikoina. Tutkimukset osoittavat, että foolihapon puute elimistössä lisää sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön vaaraa. Nykyään raskautta suunnitteleville naisille suositellaan foolihappolisää. Lue lisää Terveyden ja hyvinvoininnin laitoksen, THL sivustolta. 

Folaatti tai foolihappo edistää soluaineenvaihduntaa ja punaisten verisolujen tuotantoa.

Folaattia on monissa elintarvikkeissa, mutta erityisen paljon sitä on kasviksissa, kuten palkokasveissa ja vihreissä vihanneksissa, hedelmissä, maidossa ja viljatuotteissa.

C-vitamiini

C-vitamiini eli askorbiinihappo on varmasti tunnetuin vitamiinimme. Se on herkkä vitamiini, jota happi, kuumuus ja pitkä keittoaika tuhoavat, ja se voi liueta keitinveteen.

C-vitamiini vaikuttaa moniin elimistön toimintoihin. Se edistää sidekudoksen aineenvaihduntaa, suojaa hapettumiselta (härskiintymiseltä), tukee elimistön puolustuskykyä stressiä vastaan. C-vitamiinin tärkeä tehtävä on myös auttaa ravinnon sisältämää rautaa imeytymään elimistöön.

C-vitamiinia sisältävät hedelmät, marjat, vihannekset ja peruna. Erityisen runsaasti C-vitamiinia on sitrushedelmissä, kiivissä, mustaherukoissa ja lakoissa.