| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

0-3 kk - Hyvä alku elämälle

Rintamaito sisältää kaikki lapsen ensimmäisten kuuden kuukauden aikana tarvitsemat ravintoaineet lukuun ottamatta D-vitamiinia. Rintamaito on yksilöllisesti sovitettu kullekin lapselle ja tarjoaa vasta-aineita, jotka suojaavat lasta tulehduksilta. Siksi lasta kannattaa imettää niin pitkään kuin sen tuntuu sinusta ja lapsestasi hyvältä.

Mitä rintamaito sisältää?

Äidinmaito on räätälöity juuri sinun lapsellesi. Se sisältää tarkalleen oikeat määrät kaikkea, mitä vauvasi tarvitsee ensimmäisten kuuden elinkuukautensa aikana D-vitamiinia lukuun ottamatta. Vasta kuuden kuukauden ikäisenä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa täydentämään äidinmaitoa. Silloin vauvan synnynnäinen rautavarasto kaipaa täydennystä muusta ruoasta.

On kuitenkin hyvä, jos äidinmaito kuuluu osaksi lapsen ruokavaliota 1-vuotiaaksi tai pidempäänkin. Äidinmaito sisältää esimerkiksi vähän proteiinia ja paljon rasvaa. Lisäksi se sisältää tärkeitä pitkäketjuisia omega-3- ja omega-6-rasvahappoja.

D-vitamiinilisä

Ensimmäisen puolen vuoden aikana vauva tarvitsee äidinmaidon lisäksi vain D-vitamiinilisää. Neuvolassa neuvotaan antamaan vauvalle D-vitamiinitippoja 2 viikon iästä lähtien. Ensimmäisten elinvuosien aikana D-vitamiini on erityisen tärkeää, jotta lapselle kehittyvät vahva luusto ja hampaat. Pohjoismaissa riittävä D-vitamiininsaanti ruoasta ja auringosta on vaikeaa, joten lapset tarvitsevat D-vitamiinilisää. D-vitamiinilisän annostus 2 viikon iästä 2 vuoden ikään asti on 10 mikrogrammaa vuorokaudessa ja 2–18-vuotialla 7,5 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Anna ruokahalun ohjata

Anna lapsen itse säädellä, miten usein ja paljon hän syö. Neuvolassa seurataan lapsesi pituuden ja painon kehitystä. Näin tiedät, kasvaako lapsesi odotetusti. Maidontuotanto riippuu pitkälti lapsen ruokahalusta: mitä tiiviimmin imetät, sitä enemmän maitoa tulee.

Jos imettäminen ei jostakin syystä onnistu tai pelkäät, ettei lapsesi saa riittävästi rintamaitoa, käänny neuvolan terveydenhoitajan puoleen.

Lisätietoa tarjoavat myös Imetyksen tuki ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (etsi hakusanalla imetys).

Kahden edestä syöminen

Imetys vie energiaa, jolloin elimistö tarvitsee ravitsevaa ruokaa. Sinun ei tarvitse syödä niin paljon, että painosi nousee, mutta imetysaikana ei tulisi laihduttaa aktiivisesti. Raskauskilojen karistaminen kannattaa aloittaa vasta, kun et enää imetä. Keskity mieluummin syömään kunnon aterioita, jotta jaksat liikkua – tehdä vaikkapa kävelynlenkin joka päivä. Se vie jo pitkälle.

Imetysaikana voi syödä lähes kaikkia ruokia, mutta tiettyjen ruokien ja juomien suhteen on hyvä olla varovainen: kala on terveellistä, mutta jotkin kalalajit sisältävät ympäristömyrkkyjä, jotka eivät häviä kypsennettäessä. Lue lisää Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran sivustosta www.evira.fi kalan syöntisuositukset) tai kysy neuvolasta.

Lapsesi saattaa saada syömistäsi ruoista oireita, kuten ripulia, vatsakipuja tai ihottumaa. Yritä muistella, mitä olit syönyt ja pyri välttämään tällaisia ruokia. Keskustele asiasta myös neuvolassa.

Jaa ruoka fiksusti

Imetysaikana oma ruokailu on järkevää jakaa viiteen tai kuuteen ateriaan päivän aikana, jotta saat tasaisesti energiaa: aamiainen, lounas, päivällinen ja 2–3 välipalaa. Pienten lasten vanhemmat eivät aina saa nukkua öitään rauhassa, joten aterioiden suunnittelu etukäteen helpottaa arkea huomattavasti.

  • Päätä pääaterioiden ja välipalojen ajat ja tee suunnitelmat valmiiksi.
  • Kirjoita viikon ruokalista muistiin, niin yksikään ateria ei tule yllätyksenä.
  • Tee isoja ruokaostoksia kerralla. Silloin kotona on aina jotakin ruokaa.
  • Pidä valmiita annoksia pakastimessa. Ne voivat olla itse tehtyjä tai valmisruokia.
  • Nosta lounasannos sulamaan aamulla.

Täytä nestevarannot

Imetys vie paljon nestettä, noin litran verran ylimääräistä päivässä. Juo paljon vettä, mutta muista myös maito, jotta saat reilusti kalsiumia. Imetysajan päivittäisen kalsiumintarpeen saat noin 6–7 desilitrasta maitoa, viiliä tai jogurttia päivässä ja parista juustoviipaleesta.

Pidä vatsa toiminnassa

Synnytyksen jälkeen kova vatsa voi olla monien ongelmana. Syö kuitupitoista ruokaa, kuten täysjyväpuuroa, -muroja ja -pastaa sekä vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Liikunta auttaa myös pitämään vatsan toiminnassa, samoin riittävä nesteen saanti.

”Teimme ruokia valmiiksi pakastimeen ennen Judithin syntymää. Syntymän jälkeen sukulaiset auttoivat meitä käymällä ruokaostoksilla ja valmistamalla ruokaa ensimmäisen kuukauden ajan. Meillä kaikilla riitti energiaa, ja alkuaika sujui rauhallisissa ja mukavissa tunnelmissa.”

 

Ole tarkkana seuraavissa asioissa

  • Imetyksen aikana laihduttaminen Imettäminen vaatii paljon ruokaa ja energiaa.
  • Kala imetyksen aikana aikana Kalan syöminen imetysaikana on ravitsemuksen kannalta hyvä, mutta jotkin kalat saattavat sisältää kohonneita määriä elohopeaa, dioksiinia tai PCB:tä. Tarkista vältettävät kalalajit Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran sivuilta www.evira.fi

Muita hyviä sivustoja imetyksestä