| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

12-17 kk - Reilusti energiaa kunnon ruoasta

Nyt kun lapsesi on täyttänyt 1 vuoden, hän ei enää ole vauva! Lapsesi saattaa kontata hurjaa vauhtia tai opetella kävelemistä – tai ehkä hän on alkanut höpöttää omaa kieltään. Huumorintaju kehittyy, ja lapsi nauraa usein ja mielellään hassuille asioille. Löytämisen riemulla ei ole rajoja.

Millaista ruoan pitäisi olla?

Kun lapsi oppii konttaamaan, kävelemään ja hiljalleen juoksemaan, ruoan tulee sisältää runsaasti energiaa sekä riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita. Lapsesi ruoan tulee myös sisältää pureskeltavia paloja, paljon jännittäviä makuja ja vaihtelua. Lapsi voi yleensä syödä samaa ruokaa kuin aikuisetkin.

Yhdessä syöminen

On tärkeää, että lapselle kehittyy rento suhde ruokaan. Siinä edesauttaa yhdessä syöminen. Pyrkikää tekemään yhteisestä ruokailuhetkestä mukava ja rentouttava osa päivää (tiedämme kyllä, että se on joskus helpommin sanottu kuin tehty).

Nirsoileva lapsi?

Tämän ikäiset lapset saattavat yhtäkkiä alkaa nirsoilla ruoan suhteen ja voivat välillä kieltäytyä syömästä täysin. Pysy rauhallisena. Suurin osa ongelmista menee itsestään ohi ajan mittaan.

Siksi ruokailun yhteydessä kannattaa välttää uhkailua tai valittamista. Toisinaan lapsi syö paljon, toisinaan vähän.

Luo hyvät ruokailutottumukset jo nyt

Pahoja tapoja on helppo oppia, mutta niistä pois opettelu on hankalaa. Pohdi hetki perheenne ruokailutottumuksia. Naposteletteko aterioiden välillä? Syöttekö hedelmiä ja vihanneksia?

Vakiintuneet ruokailutottumukset takaavat riittävän energian

Yhden vuoden iästä lähtien lapsi voi syödä lähes kaikkia samoja ruokia kuin aikuisetkin. Tämän ikäinen lapsi kuluttaa kuitenkin valtavasti energiaa suhteessa painoonsa aikuisiin verrattuna. Tämän ikäiset lapset eivät kuitenkaan yleensä voi syödä kovin suuria annoksia.

Siksi on erityisen tärkeää, että 1-vuotias saa hyviä välipaloja, joista hän saa energiaa. Aamiainen, lounas ja päivällinen muodostavat hyvän rungon, jota täydennetään parilla kunnon välipalalla päivässä.

Hyvä 1-vuotiaan aamiainen

Puuro sopii vielä loistavasti aamiaiseksi. Monet ihmiset syövätkin puuroa aamupalaksi läpi elämänsä. Puuron tai aamuimetyksen lisäksi voit antaa lapselle pienen voileivän, jossa on rasiamargariinia ja leikkele.

Jos leikkaat leivästä reunat pois, lapsen on helpompi syödä se. Puuron voit korvata myös jogurtilla tai viilillä ja makeuttamattomilla muroilla. Niiden kaveriksi sopivat myös hedelmät ja marjat.

Tuttu ja turvallinen aamiainen on hyvä

Aamiaisella valinnanvaraa kannattaa olla mahdollisimman vähän, ja aamupalaksi on hyvä tarjota samaa kuin muinakin aamuina. Sama aamupala päivästä toiseen ei ole ongelma ollenkaan. Kun päivän muut ateriat ovat vaihtelevia, lapsi saa riittävästi eri ravintoaineita.

 

Millaista ruoan pitäisi olla?
Hyvä 1-vuotiaan aamiainen

Hyvä lounaan ja päivällisen malli

Tasapainoisen aterian koostamista voi helpottaa lautasmalli, joka kertoo oikeat suhteet päivän pääaterialla. Pienet lapset tarvitsevat kuitenkin enemmän rasvaa ja vähemmän vihanneksia ja juureksia kuin aikuiset.

Kaikki osat ovat tärkeitä:

  • Pastasta, riisistä, perunasta ja leivästä saa polttoainetta ja ravintoa.
  • Vihannekset, juurekset, hedelmät ja marjat antavat mm. vitamiineja ja kuituja.
  • Lihasta, kalasta ja kananmunasta saa hyvälaatuista proteiinia ja tärkeitä kivennäisaineita, kuten rautaa ja sinkkiä.
  • Hyviä proteiinin- ja kalsiuminlähteitä ovat myös maitotuotteet, kuten raejuusto ja muut juustot.
  • Palkokasvit sisältävät proteiinia ja ovat siten hyvä vaihtoehto lihalle ja kalalle.

Ruokajuoma

Vesi on erinomainen ruokajuoma. Se sammuttaa janon, mutta ei vie ruokahalua. Nyt on kuitenkin aika antaa lapsellesi hieman enemmän maitoa, viiliä tai jogurttia. Näin takaat, että lapsesi saa luuston rakentamisessa tarvittavan määrän kalsiumia.

Näin puoli litraa maitoa, viiliä tai jogurttia päivässä täyttää lapsen kalsiumintarpeen. Kun annat yhtä maitotuotetta aamiaisella, yhtä välipalalla ja yhtä lounaalla ja päivällisellä, lapsi saa riittävästi kalsiumia. Muilla aterioilla voit tarjoilla lapselle vettä.

Pehmeää lisärasvaa

Lapsi tarvitsee reilusti energiaa suhteessa painoonsa. Tämä koskee erityisesti alle 1-vuotiaita, joiden kasvu on huimaa. Rasvan määrä riippuu ruoan koostumuksesta sekä siitä, kuinka paljon lapsesi syö ja kuinka nopeasti hän kasvaa.

Lapsen siirtyessä perheen ruokiin näkyväksi rasvaksi valitaan mahdollisuuksien mukaan pehmeitä kasvirasvoja. Kiinteän ruoan osuuden kasvaessa, lapsen ruokaan voi lisätä hieman rypsiöljyä tai rasiamargariinia, jossa on vähintää 60 % rasvaa. Valmiit lastenruoat sisältävät oikean määrän rasvaa. Lapset ovat erilaisia, mutta yleisesti ottaen noin kahden vuoden iässä lapset tarvitsevat rasvaa saman verran kuin aikuisetkin.

Jatka D-vitamiinilisän antamista

Anna lapselle D-vitamiinilisää 10 mikrogrammaa 2 vuoden ikään asti ja sen jälkeen 7,5 mikrogrammaa vuorokaudessa. Tummaihoiset lapset saattavat tarvita D-vitamiinilisää pidempään. Kysy ohjeita neuvolasta.

”Aikaisemmin teimme ostokset päivittäin, ostimme sitä, mitä kulloinkin mieli teki emmekä uhranneet montakaan ajatusta ravintosisällölle. Nyt kaikki on toisin: syömme säännöllisiin aikoihin, teemme ostokset kerran viikossa ja pyrimme syömään monipuolisesti.”

 

Ole tarkkana seuraavissa asioissa

  • Pastöroimaton maito Älä anna lapselle lainkaan pastöroimatonta maitoa. Pastörointi tarkoittaa elintarvikkeen kuumentamista tiettyyn lämpötilaan tietyksi ajaksi, jolloin haitalliset bakteerit ja mikro-organismit kuolevat. Esimerkiksi jotkin juustot sisältävät pastöroimatonta maitoa.
  • Liha ja äyriäiset Huolehdi lihan ja äyriäisten kunnollisesta kypsentämisestä. Vältä graavattua lihaa.
  • Kala Erityisesti tietyt kalat saattavat sisältää kohonneita määriä tiettyjä ympäristömyrkkyjä. Valitse kalat Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran suositusten mukaan. On hyvä syödä monipuolisesti eri kalalaatuja.