| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

18-24 kk - Hyvät tottumukset ja hyvä ruoka

Joinakin päivinä tuntuu, että lapsen maha on pohjaton. Toisina hänelle taas ei maistu mikään. Tämä aika on sinulle vanhempana erityisen tärkeää aikaa ja kysyy toisinaan lehmän hermoja. Nyt on aika alkaa luoda hyvät tottumukset.

Millaista ruoan pitäisi olla?

Lapsesi voi nyt syödä samaa ruokaa kuin muukin perhe. Lapsi tarvitsee reilusti energiaa suhteessa painoonsa. Kaksi lämmintä ateriaa päivässä auttaa pitämään lapsen ruokavalion monipuolisena ja ravitsevana. Nyt lapsesi voi alkaa maistella mausteisempaa ruokaa.

Saako lapsi riittävästi ravintoa?

Tavallinen vanhempien huolenaihe on, että lapsi ei ehkä saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita. Aika ajoin lapsi syö päivälliseksi pelkkiä herneitä tai nuolee voin leivän päätä eikä syö muuta. Sitten lapsi saa flunssan eikä suostu syömään mitään.

Yleensä syytä huoleen ei ole: pidemmällä aikavälillä – noin viikon ajalla – lapsi saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita, ja lapsi ottaa kyllä vajeen takaisin, kun hänellä on nälkä. Jos ruoka-aikana tarjolla on monipuolista ja maistuvaa ruokaa, lapsella on kaikki edellytykset saada riittävästi ravintoaineita.

Ota lautasmalli avuksi

Lautasmalli auttaa sinua koostamaan pääateriat järkevästi, mutta se sopii myös leipä-, keitto- ja puuroaterioiden koostamiseen. Malli sisältää kolme osaa. Lasten lautasmallissa suhteet ovat samat kuin aikuisille, mutta määrät vain pienemmät:

  • Pastasta, riisistä, perunasta ja leivästä saa polttoainetta ja ravintoa
  • Vihannekset, juurekset, hedelmät ja marjat antavat hyvää tekeviä antioksidantteja, vitamiineja ja kuituja.
  • Lihasta, kalasta ja kananmunasta saa proteiinia ja tärkeitä kivennäisaineita, kuten rautaa ja sinkkiä. Tähän ryhmään kuuluvat myös maitotuotteet, kuten raejuusto tai juustot, sekä proteiinipitoiset palkokasvit, kuten pavut ja linssit.

Päiväkotilapsen ruokailu

Näihin aikoihin monet lapset aloittavat päivähoidossa, ja yhtäkkiä ruokailu ei enää olekaan vanhempien hallinnassa. Monet lapset syövät hoitopäivän aikana hyvin, sillä he ottavat mallia toisistaan. Ajoittain lapset voivat kuitenkin olla hoitopäivän jälkeen väsyneitä, jolloin ruokakaan ei maistu. Keskustele päivähoitohenkilökunnan kanssa päivän kulusta: jos lapsi on syönyt hyvin, ei haittaa, vaikkei ruoka maistuisikaan kovin hyvin kotona. Pieni päivällinen sekä iltapuuro tai -maito saattaa riittää.

Millaista ruoan pitäisi olla?
Päiväkotilapsen ruokailu

Luo hyvät ruokailutottumukset

Hyvien ruokailutapojen opettaminen on helpompaa 1–2-vuotiaalle kuin 4-vuotiaalle. Ole johdonmukainen, niin onnistut taatusti!

Pidä mielessä:

  • Makeisten saantia on hyvä rajoittaa yhteen päivään viikossa.
  • Anna lapselle yöllä vettä, älä maitoa.
  • Älä juota makeita juomia tuttipullosta.
  • Vältä napostelua ja anna lapselle juomaksi vain vettä aterioiden välillä.
  • Älä lahjo lasta makeisilla tai kekseillä.

Tärkeät välipalat

Nyt, kun lapsesi leikit ovat fyysisesti vaativia, välipalat ovat erityisen tärkeitä. Tavallisesti pari välipalaa päivässä riittää. Vältä makeisia. Hyviä välipaloja ovat voileipä, maito, hedelmä, jogurtti tai viili.

Purkkiruoka voi yhä olla hyvä vaihtoehto

Purkkiruokia voi olla hyvä pitää kaapissa kaiken varalta. Se voi pelastaa rankan päivän illan, jona lapsi tulee kotiin päiväkodista itkuisena ja väsyneenä.

Vettä vai maitoa?

Vesi sammuttaa janon vaikuttamatta ruokahaluun. Siksi vesi on paras juoma aterioiden välissä niin päivällä kuin yölläkin. Maitoa tarvitaan kuitenkin myös, sillä se sisältää mm. kalsiumia. Lapsi tarvitsee päivän aikana noin 5 dl maitotuotteita. Aamiaiseksi jogurttia tai viiliä, muutama viipale juustoa välipalaleivälle ja lasillinen maitoa lounaalla ja päivällisellä: Lapsi on hyvä totuttaa jo pienestä alkaen rasvattomaan maitoon.

Tärkeä rasva

Myös 1,5–2-vuotiaat lapset tarvitsevat lisärasvaa. Rasvan määrä riippuu ruoan koostumuksesta sekä siitä, kuinka paljon lapsesi syö ja kuinka nopeasti hän kasvaa. 2-3 tl on hyvä määrä ylimääräistä rasvaa päivässä alle 2 vuotiaalle, jos lapsi käyttää ainoastaan rasvattomia maitovalmisteita.

Jatka D-vitamiinilisän antamista

Anna lapselle D-vitamiinilisää 10 mikrogrammaa 2 vuoden ikään asti ja sen jälkeen 7,5 mikrogrammaa vuorokaudessa. Tummaihoiset lapset saattavat tarvita D-vitamiinilisää pidempään. Kysy ohjeita neuvolasta.

”Olemme välttäneet makeisten antamista tytölle. Me aikuiset ajattelemme usein, että lapsi on ansainnut jäätelön, kun mansikka ajaisi saman asian!”

 

Ole tarkkana seuraavissa asioissa

  • Pastöroimaton maito Älä anna lapselle lainkaan pastöroimatonta maitoa. Pastörointi tarkoittaa elintarvikkeen kuumentamista tiettyyn lämpötilaan tietyksi ajaksi, jolloin haitalliset bakteerit ja mikro-organismit kuolevat. Esimerkiksi jotkin juustot sisältävät pastöroimatonta maitoa.
  • Liha ja äyriäiset Huolehdi lihan ja äyriäisten kunnollisesta kypsentämisestä. Vältä graavattua lihaa.
  • Kala Tietyt kalat saattavat sisältää kohonneita määriä tiettyjä ympäristömyrkkyjä. Valitse kalat Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran suositusten mukaan. Useimpia kalatiskin ja pakastealtaan tavallisista kaloista voi syödä huoletta.