| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

12 sormiruokavinkkiä

Noin 9 kuukauden ikäisenä lapsesi oppii pinsettiotteen eli pystyy poimimaan pieniä esineitä peukalon ja etusormen väliin. Pienet ruokapalat ovat erinomainen tapa harjoitella pinsettiotetta. 

Sormiruokailussa kannattaa ottaa huomioon muutama seikka. Ennen 1 vuoden ikää lapsi "pureskelee" ruokaansa enemmän ikenillä kuin mahdollisilla hampaillaan. Siksi on tärkeää, että palat ovat riittävän pehmeitä. Raa'at vihannekset ovat usein kovia, mutta keitettyinä tai höyrytettyinä niistä saa oivaa sormiruokaa. Palat ovat sopivan pehmeitä, kun ne saa helposti soseutettua haarukalla.

Ruokapalojen koko ja muoto on myös tärkeää. Kokonainen viinirypäle voi olla lapselle liian iso ja kova, ja pyöreän muotonsa vuoksi se livahtaa helposti kurkkuun. Leikkaa viinirypäleet, kirsikkatomaatit, pensasmustikat ja vastaavat sopivankokoisiksi paloiksi, jotta lapsesi ei tukehdu niihin.

1. Keitetyt vihannekset.

Vihannekset voi joutua keittämään ylikypsiksi, jotta niistä saa riittävän pehmeitä, ja hyviä vihanneksia ovat esimerkiksi porkkana, kukkakaali, parsakaali ja kesäkurpitsa.

2. Pehmeät hedelmät.

Kypsä mango, appelsiini, päärynä, meloni, banaani ja viinirypäleet sopivina paloina, kuorittuina ja ilman siemeniä sopivat hyvin. Kokeile myös eksoottisia hedelmiä, kuten papaijaa ja kiiviä.

3. Marjat.

Marjat ovat loistavaa sormiruokaa: täynnä vitamiineja ja sopivina annospaloina. Kovakuoriset marjat, kuten pensasmustikat, on kuitenkin hyvä puolittaa, jotta ne eivät jää lapsen kurkkuun.

4. Avokado.

Kypsä avokado on täynnä hyvälaatuista rasvaa. Jos avokado on sopivan pehmeä, sen voi tarjoilla lapselle paloina. Sen voi myös soseuttaa kastikkeeksi tai levittää pienelle leivälle.

5. Liha.

Kokonaiset lihanpalat ovat liian kovia ja vaikeita pureskella. Nakinpalat voivat jäädä kurkkuun, eikä nakkien ravintosisältökään ei ole kovin järkevä. Sen sijaan pehmeät lihamurekkeen tai lihapullien palat sopivat hyvin sormiruoaksi. Pidä mielessä, että lihapullien tai -murekkeen tulee sopia lapselle, joten ne eivät saa sisältää suolaa ja niiden tulee olla kypsäksi paistettuja. 

6. Juustot.

Juusto on hyvä kalsiumin lähde, kunhan se on pastöroitua. Sipaisu tuorejuustoa sopii hyvin leivälle. Juusto kuitenkin sisältää runsaasti suolaa, joten sitä ei pidä antaa liian suurina annoksina eikä liian usein.

7. Kala.

 Kala on täydellistä sormiruokaa ja sisältää tärkeitä ravintoaineita. Kokeile erilaisia kalalajeja (ks. Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran pienten lasten kalan syöntiä koskevat suositukset), mutta poista ruodot huolellisesti.

8. Kananmuna.

Munakkaaseen on hyvä lisätä myös pehmeitä vihanneksia. Kananmunat sisältävät täyttävää proteiinia ja D-vitamiinia.

9. Riisi, kvinoa ja bulgur.

Keitä riisi, kvinoa tai bulgur ohjetta hieman runsaammassa vesimäärässä ja liian pitkään, jotta ne pehmenevät kunnolla ja tulevat hieman tahmeiksi. Sekoita joukkoon hieman suolatonta tomaattisosetta ja öljyä ja muotoile sopivankokoisia palloja.

10. Pasta.

Unohda al dente ja keitä pasta kunnolla pehmeäksi asti. Pastapalat ovat hyvää sormiruokaa. Niiden kaveriksi sopivat parsakaali, tomaattisose, pieni määrä öljyä ja juustoraastetta. 

11. Dipit.

Dipeistä lapsi saa lisää ravintoaineita ja uusia makuja. Kokeile guacamolea (avokadotahnaa), itse tehtyä hummusta (kikhernetahnaa), maustettua ranskankermaa tai vaikkapa vanhaa, kunnon omenasosetta. Anna lapsen maistella erilaisia dippien ja dipattavien ruokien yhdistelmiä.

12. Keitetyt pavut: mustat, punaiset, kidneypavut.

Sekoita kaikkia värejä. Huuhtele pavut huolellisesti ja keitä ne kunnolla pehmeiksi. Tarjoile sellaisenaan tai paputahnana.