| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Vauvan ja vastasyntyneen uni

Hyvän unen löytyminen vie aikaa

Olet varmasti kuullut tämän ennenkin, mutta jos lapsesi on vaikeaa nukahtaa, ette ole ainoa asian kanssa kamppaileva perhe. Meitä päivisin sänkyyn halajavia on paljon. Lasten uni vaikuttaa meihin vanhempiin, ja toivomme, että olisi jokin taikakeino, jolla lapsen saisi nukkumaan koko yön heräämättä. Valitettavasti sellaista keinoa ei ole, sillä kaikki perheet ovat erilaisia ja jokaisella lapsella on oma persoonallisuutensa. Hyviä, lapsen kehitykseen perustuvia neuvoja sen sijaan on paljon. Kuinka paljon unta lapsi tarvitsee? Vastasyntyneet nukkuvat lyhyinä pätkinä monta kertaa päivässä, sillä heidän on syötävä usein. Ensimmäisten 3–6 kuukauden aikana vuorokausirytmi vakiintuu ja lapsi alkaa nukkua yhtäjaksoisia unia. Vastasyntynyt vauva nukkuu noin 18 tuntia vuorokaudessa. Noin 6–12 kuukauden iässä lapsi nukkuu keskimäärin noin 12 tuntia vuorokaudessa. Muutos tapahtuu asteittain ja unen tarve vaihtelee yksilöllisesti. Osa lapsista nukkuu yhden aterian yli, kun taas toiset heräävät öisinkin syömään. Jos lapsi syö hyvin päivällä, kasvaa ja voi hyvin, ongelmaa ei ole. On tärkeää, että lapsi saa riittävästi unta. Vaikka epäsäännöllinen vuorokausirytmi verottaakin vanhempien voimia, vauvan hyvinvoinnista ei tarvitse olla huolissaan. Jokaiselle lapselle toimivaa patenttiratkaisua ei ole, mutta tässä on erilaisia vinkkejä, joiden avulla voitte yrittää luoda lapsellenne hyvät unitavat.

Selkeät rutiinit

  • Määrittäkää nukkumisajat. Pyrkikää panemaan lapsi yöunille samaan aikaan joka ilta. Se saattaa helpottaa hyvän unirytmin löytämistä.
  • Aloittakaa valmistelut hyvissä ajoin. Aloittakaa iltarutiinit noin puoli tuntia ennen lapsen nukkumaanmenoaikaa. Vähentäkää toimintaa ja välttäkää leikkimistä lastenhuoneessa juuri ennen nukkumaanmenoa.
  • Iltarutiinit. Luokaa hyvät iltarutiinit, jotka sopivat sekä teille että lapsellenne. Tällaisia voivat olla laulu, iltasatu, soittorasian soittaminen tai loru. Lapselle luo myös turvallisuutta, kun hänelle sanoo joka ilta vaikkapa näin: ”Hyvää yötä, kulta, minä rakastan sinua.”

Turvallinen ympäristö

  • Viihtyisä sänky. Puhukaa nukkumaanmenosta myönteisesti, esimerkiksi näin: ”Nyt minä peittelen sinut lämpimästi omaan, ihanaan sänkyysi.”
  • Luokaa suotuisat nukkumisolot. Makuuhuoneessa olisi hyvä olla viileää, noin 18 astetta, ja himmeä valaistus. Pienen lapsen voi olla vaikeaa nukahtaa, jos huoneessa on liikaa valoa. Huolehtikaa myös, että lapsella on riittävästi vaatteita päällään ja ettei hänellä ole kuuma.
  • Turvallisuus. Kun lapsen on aika käydä nukkumaan yksin, hänelle voi antaa pehmolelun, unirievun tai tutin turvallisuutta tuomaan. Lasta voi rauhoittaa myös himmeä valaistus, kuten yövalo tai raollaan oleva ovi.
Vauvan ja vastasyntyneen uni on osa lapsen kehitystä

Kylläinen ja tyytyväinen.

  • Riittävät ruokailuvälit. Päivällisen ja iltapalan välillä on hyvä olla riittävän pitkä aika, jotta lapselle ehtii tulla nälkä ja hän syö kunnolla.
  • Sopivan kylläinen. Iltapala on tärkeä. Lapsen tulee kuitenkin ehtiä sulattaa osa ruoasta ennen nukkumaanmenoa.
  • Yliväsymys vie unet. Kun lapsi kitisee, hieroo korviaan tai silmiään tai imee tuttia voimakkaasti, hänet on aika viedä nukkumaan.

Jos nukahtaminen tai uudelleen nukahtaminen on vaikeaa

  • Pitäydy rutiineissa. Esimerkiksi laulu, loru ja posken tai pään silitys.
  • Jätä lapsi sänkyyn. Osoita, että on uniaika. Vältä lapsen ottamista syliin, valojen sytyttämistä ja leikkimistä.
  • Jos lapsi alkaa itkeä. Jos lapsi itkee, palaa huoneeseen mutta älä ota häntä syliin. Toista tutut rutiinit: laulu, pään silitys ja vastaavat. Jos lapsi itkee kovasti, ota hänet syliin ja yritä lohduttaa.
  • Mistä saan apua ja neuvoja? Käänny neuvolan terveydenhoitajan tai perheneuvolan lastenpsykologin puoleen. Heillä on paljon kokemusta aiheesta.
  • Älä epäröi pyytää apua. Yhden kunnon yöunet esimerkiksi isovanhempien avulla voivat olla kullanarvoiset.

Tekstin on hyväksynyt emeritusprofessori ja lastenlääkäri Tor Lindberg.