| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Raskausviikot 5-8

Tässä raskauden vaiheessa kuvotus ja pahoinvointi ovat tavallisia vaivoja. Raskauspahoinvointia voi lievittää välttämällä voimakkaita ja rasvaisia ruokia ja jakamalla ateriat pienempiin osiin.

Missä kehitysvaiheessa vauvani on?

Tämä on tärkeä kehitysvaihe, jossa aistit kehittyvät. Seitsemännen raskausviikon lopulta alkaen sikiön näköhermo pystyy jo aistimaan valaistusolosuhteiden muutoksia. Kasvot alkavat saada lopullisen muotonsa: silmät, korvat, nenä ja suu alkavat työntyä ulospäin ja niiden jälkeen kieli ja hammaspiena. Pää on nyt hyvin muotoutunut ja kaksi kertaa vartalon kokoinen.

Kaikki elimet ovat kehittyneet, osa on erittäin pieniä ja osa taas suhteessa suuria. Aivot, keuhkojärjestelmä ja maha-suolikanava kehittyvät nopeaa vauhtia. Sydän puolestaan on kasvanut niin paljon, että se muodostaa pienen, mahan korkuisen muhkuran. Maksa vie myös paljon tilaa.

Vauvasi pieni vartalo kasvaa nopeasti: selkäranka kehittyy, kädet ja jalat kasvavat pituutta, kyynärpäät kehittyvät ja sormet ja varpaat alkavat erottua.

Lihakset ovat nyt kehittyneet ja sikiö alkaa liikkua. Liike on tosin tässä vaiheessa vielä tahdosta riippumatonta. Liikkeet näkyvät ultraäänitutkimuksessa noin raskausviikolta 12 lähtien. Vie kuitenkin vielä aikaa, ennen kuin alat tuntea vauvasi liikkeet.

Raskausviikko 5, 6, 7 ja 8
Hyvät ruokailutottumukset

Hyvät ruokailutottumukset

Tässä raskauden vaiheessa kuvotus ja pahoinvointi ovat tavallisia vaivoja. Raskauspahoinvointia voi lievittää välttämällä voimakkaita ja rasvaisia ruokia ja jakamalla ateriat pienempiin osiin. Lisää aamiaisen ja lounaan sekä lounaan ja päivällisen väliin yksi tai kaksi pientä välipalaa. Jatkuva oksentelu saattaa johtaa lievään painonlaskuun. Siitä ei tarvitse huolestua, mutta jos sinusta tuntuu siltä, voit aina ottaa asian puheeksi neuvolassa. Yritä korvata menetetty neste juomalla runsaasti. Jotta välttyisit uupumukselta ja epämiellyttävältä ololta, on tärkeää syödä aamiainen. Pyri syömään hiilihydraatteja, kuten leipää, hiutaleita sekä tärkkelyspitoisia elintarvikkeita, kuten perunaa, viljoja, herneitä ja palkokasveja, kaikilla aterioilla. Hiilihydraateista saat energiaa.

Muista juoda runsaasti. Juo 1,5 litraa vettä päivässä, kuumina kesäpäivinä enemmänkin. Vesi on tärkeää, sillä elimistösi verimäärä on lisääntynyt huomattavasti raskauden alun jälkeen, jotta se riittäisi elintärkeiden ravinteiden siirtämiseen sinulta vauvallesi istukan välityksellä. Älä käytä lainkaan alkoholipitoisia juomia ja nauti kofeiinipitoisia juomia varoen. Suositusten mukaan päivässä tulisi nauttia kahvia korkeintaan 2 kupillista (1 kupillinen =1,5 dl) tai mustaa teetä enintään 4 kupillista (1 kupillinen = 2dl). Pidä mielessä, että kola- ja energiajuomat saattavat myös sisältää kofeiinia.

Hyvät välipalat!

Hyvä välipala tässä raskauden vaiheessa koostuu maitotuotteesta, viljatuotteesta ja juomasta. Vaihtele välipaloja ja valitse puhtaita tuotteita, joihin ei ole lisätty sokeria. Tässä on muutama helppo, hyvä ja ravitseva välipalavinkki:
1 omena, 1 viipale täysjyväleipää ja 1 kupillinen teetä maidon kera.
1 dl rahkaa viipaloidun hedelmän ja myslin kera.
1 viipale täysjyväleipää, 1 viipale kinkkua ja päälle retiisiä.
Vältä pullaa, kakkuja ja makeisia sekä muita runsaasti rasvaa ja sokeria sisältäviä elintarvikkeita.

Vauvasi sormet ja varpaat ovat saaneet lopullisen muotonsa, ja ihmiselle tyypilliset ominaispiirteet ovat kehittyneet. Hän osaa painaa yhteen peukalon ja etusormen!

Pidä mielessä:

  • ota foolihappolisää
  • syö hiilihydraatteja jokaisella aterialla, jotta saat energiaa.
  • syö kalaa -mielellään 2-3 kertaa viikossa, kalalajeja vaihdellen. Syö vaihtelevasti eri kalalajeja: esim. kasvatettua kalaa kuten kirjolohta ja taimenta tai muikkua, siikaa, puna-ahventa tai seitä. Hauen syöntiä tulee välttää raskauden ja imetyksen aikana sen keräämän elohopean takia. Samoin on hyvä välttää sisävesialueen suurikokoisen ahvenen, kuhan ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä. Itämerialueen isoa silakkaa tai lohta voi syödä 1-2 kertaa kuukaudessa. Lähde: Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran kalansyöntisuositukset.
  • vältä raakaa, graavattua ja kylmäsavustettua ruokaa – sekä lihaa, kalaa että äyriäisiä.
  • vältä pastöroimattomia maitotuotteita, esimerkiksi joitakin juustoja
  • lihan tulee olla täysin kypsää – ei tartarpihviä, veristä sisäfileepihviä tai carpaccioa
  • juo runsaasti – pyri juomaan vähintään 1,5 litraa vettä päivässä (kuumina kesäpäivinä enemmän)
  • vältä alkoholipitoisia juomia
  • juo korkeintaan kaksi 1,5 desilitran kupillista kahvia tai 8 dl mustaa teetä
  • energiajuomat sisältävät kofeiinia ja runsaasti sokeria.