| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Raskausviikot 30-33

Vauvasi kasvu jatkuu. Kahden viimeisen kuukauden aikana vauvan paino kaksinkertaistuu ja pituus kasvaa noin 10 cm.

Missä kehitysvaiheessa vauvani on?

Kahdeksannen raskauskuukauden aikana vauvasi kääntyy pysyvästi synnytysasentoon, mikä 95 prosentissa tapauksista tarkoittaa raivotarjontaa eli pää alaspäin, vartalo taipuneena ja selkä vasemmalla puolella. Synnytystä odotellessa tapahtuu viimeinen kehityksen hienosäätö, ja luusto tiivistyy, hiukset kasvavat, ihosta tulee vaaleanpunainen ja kynnet kehittyvät valmiiksi.

Eritystoiminnot ovat kehittyneet: munuaiset tuottavat noin 30 ml virtsaa tunnissa ja suolisto täyttyy vähitellen mekoniumista eli lapsenpihkasta, joka on vauvan ensimmäisen ulosteen muodostavaa mustaa, paksua ja sitkeää ainetta.

Kahdeksannen kuukauden lopussa vauvasi on jo alkanut laskeutua synnytyskanavaan. Saatat tuntea pientä paineen tunnetta tai erilaisia kipuja alavatsassa. Ne kuuluvat asiaan. Lantion nivelsiteet alkavat löystyä, jotta vauvalle muodostuu tilaa syntyä.

Raskausviikko 30, 31, 32 ja 33
Hyvät ruokailutottumukset

Hyvät ruokailutottumukset

Vauvasi paino nousee noin 200 grammaa viikossa. Nyt on tärkeintä tarjota hänelle hyvän kehityksen takaavia ravintoaineita. Myös sinä tarvitset voimia, jotta jaksat loppuraskauden. Elimistösi pitää kerätä ravintoa varastoon synnytystä ja imetystä varten. Pyri tarjoamaan vauvallesi ja itsellesi ravintoa syömällä säännöllisesti. Muista myös kunnolliset välipalat.

Mitä minun pitäisi syödä valmistautuakseni imetykseen?

Imetykseen valmistuvan on hyvä saada riittävästi proteiinia, kalsiumia ja D-vitamiinia. Niitä tarvitaan laadukkaan maidon valmistukseen. “Jatka monipuolisen ja tasapainoisen ruokavalion noudattamista. Syö runsaasti kasviksia, maitotuotteita, viljatuotteita ja sopivasti eläinproteiinia (lihaa, kalaa, kananmunaa) ja pehmeitä rasvoja. Lue lisää ravitsemustiedosta täältä

Jatka runsasta juomista, juo 1,5–2 litraa vettä päivässä. Vältä liikaa sokeria ja hiilihappoja sisältäviä juomia. Ole tarkkana kofeiinin kanssa, sillä sitä saisi nauttia korkeintaan 200 milligrammaa päivässä. Tämä vastaa kahta kupillista (kupillinen = 1,5 dl) kahvia tai 4 kupillista (kupillinen = 2 dl) mustaa teetä. Alkoholia on hyvä välttää koko raskauden ja imetyksen ajan.

Vauvasi vie paljon tilaa vatsassasi. Istukkasi saattaa viimeisen raskauskuukauden aikana jo olla melko loppuun käytetty. Palleasi ja keuhkosi ovat puristuneina kasaan, mikä saa aikaan hengästymisen tunnetta.

Pidä mielessä:

  • fluoria tarvitaan vauvan tulevien maitohampaiden rakennusaineeksi. Fluoria on kivennäisvedessä, kalassa ja joissakin kasviksissa, kuten omenassa, pinaatissa ja parsassa.
  • syö kalaa -mielellään 2-3 kertaa viikossa, kalalajeja vaihdellen. Syö vaihtelevasti eri kalalajeja: esim. kasvatettua kalaa kuten kirjolohta ja taimenta tai muikkua, siikaa, puna-ahventa tai seitä. Hauen syöntiä tulee välttää raskauden ja imetyksen aikana sen keräämän elohopean takia. Samoin on hyvä välttää sisävesialueen suurikokoisen ahvenen, kuhan ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä. Itämerialueen isoa silakkaa tai lohta voi syödä 1-2 kertaa kuukaudessa. Lähde: Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran kalansyöntisuositukset. 
  • vältä raakaa, graavattua ja kylmäsavustettua ruokaa – sekä lihaa, kalaa että äyriäisiä.
  • vältä pastöroimattomia maitotuotteita, esimerkiksi joitakin juustoja
  • lihan tulee olla täysin kypsää – ei tartarpihviä, veristä sisäfileepihviä tai carpaccioa
  • juo runsaasti – pyri juomaan vähintään 1,5 litraa vettä päivässä (kuumina kesäpäivinä enemmän)
  • vältä alkoholipitoisia juomia
  • juo korkeintaan kaksi 1,5 desilitran kupillista kahvia tai 8 dl mustaa teetä
  • energiajuomat sisältävät kofeiinia ja runsaasti sokeria.