| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Raskausviikot 9-12

Vauvasi kasvonpiirteet ovat entistä selkeämmät: kasvojen luut saavat lopullisen muotonsa, huulet ja kulmakarvat erottuvat ja silmäluomet kehittyvät.

Missä kehitysvaiheessa vauvani on?

Sydän alkaa lyödä säännöllisesti. Se lyö 110–170 lyöntiä minuutissa, paljon omaa sydäntäsi nopeammin. Sikiön sydän voi lyödä nopeamminkin rasituksen aikana tai sen jälkeen. Tällaista rasitusta ovat esimerkiksi liikkuminen sekä valolle ja äänille altistuminen. Sikiön hermosolujen määrä kasvaa eksponentiaalisesti, mikä saattaa aiheuttaa refleksinomaisia liikkeitä, joita et kuitenkaan vielä tunne. Sikiö kääntää päätään ja liikuttaa käsiään ja jalkojaan.

Yhdeksännestä viikosta eteenpäin kielen makusolujen aiheet alkavat ilmaantua. Suu avautuu ja sulkeutuu, ja sikiö alkaa niellä lapsivettä, jonka munuaiset hajottavat virtsaksi.

Raskausviikko 9, 10, 11 ja 12
Hyvät ruokailutottumukset

Hyvät ruokailutottumukset

Sikiön kasvuvauhti kiihtyy nyt. Monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio kattaa sinun proteiinin-, rasvan- ja hiilihydraattientarpeesi. Jos olet kasvissyöjä tai syöt lihaa harvoin, muista syödä riittävästi proteiinipitoista ruokaa, kuten herneitä ja palkokasveja. Palkokasvit, viljatuotteet ja maitotuotteet muodostavat yhdessä hyvän ravintokoostumuksen sinulle ja vauvallesi. Jos olet vegaani, käänny ravitsemusterapeutin puoleen varmistaaksesi, että saat riittävästi kaikkia ravintoaineita.

Riittävästä kalsiumin saannista on myös tärkeää huolehtia. Taataksesi, ettet heikennä luustoasi, juo maitoa ja syö maitotuotteita, kuten viiliä, jogurttia ja kovia juustoja. Neljä annosta maitotuotteita (esimerkiksi 2 lasillista maitoa, 1 annos jogurttia tai viiliä ja juustoa leivän päälle) riittää täyttämään kalsiumintarpeen. Kalsiumia on myös joissakin hedelmissä ja vihanneksissa. Pinaatti, parsakaali, vesikrassi ja taitepavut sisältävät kalsiumia, mutta niistä sitä on vaikeaa saada riittävästi. Herne- ja palkokasvit, mantelit, seesaminsiemenet ja öljyyn säilötyt sardiinit sisältävät myös pieniä määriä kalsiumia. Kysy neuvolan terveydenhoitajalta, jos olet epävarma ravintoaineiden riittävästä saannista.

On normaalia, että jotkut ruuat voivat tuntua inhottavilta ja aiheuttaa kuvotusta kolmen ensimmäisen raskauskuukauden aikana. Syynä ovat hormonit, jotka saavat aistisi ylireagoimaan hajuihin ja makuihin. Sinun ei siis tarvitse olla huolissasi, jos esimerkiksi ajatuskin kalasta inhottaa. Riittää, että syöt muita proteiinipitoisia ruokia: kanaa, munaa ja keittokinkkua. Voit myös valmistaa kalan tavalla, joka peittää hajun, vaikkapa keitoksi. Onneksi tämä on ohimenevä vaihe.

Kolmannen raskauskuukauden lopussa alkuraskauden vaivat alkavat vähitellen kadota. Huolehti, että saat riittävästi raitista ilmaa. Ulkoile ja käy kävelyllä, vaikka päivä olisikin pilvinen ja harmaa.

Pidä mielessä:

  • ota foolihappolisää
  • syö kalaa -mielellään 2-3 kertaa viikossa, kalalajeja vaihdellen. Syö vaihtelevasti eri kalalajeja: esim. kasvatettua kalaa kuten kirjolohta ja taimenta tai muikkua, siikaa, puna-ahventa tai seitä. Hauen syöntiä tulee välttää raskauden ja imetyksen aikana sen keräämän elohopean takia. Samoin on hyvä välttää sisävesialueen suurikokoisen ahvenen, kuhan ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä. Itämerialueen isoa silakkaa tai lohta voi syödä 1-2 kertaa kuukaudessa. Lähde: Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran kalansyöntisuositukset.
  • vältä raakaa, graavattua ja kylmäsavustettua ruokaa – sekä lihaa, kalaa että äyriäisiä.
  • vältä pastöroimattomia maitotuotteita, esimerkiksi joitakin juustoja
  • lihan tulee olla täysin kypsää – ei tartarpihviä, veristä sisäfileepihviä tai carpaccioa
  • juo runsaasti – pyri juomaan vähintään 1,5 litraa vettä päivässä (kuumina kesäpäivinä enemmän)
  • vältä alkoholipitoisia juomia
  • juo korkeintaan kaksi 1,5 desilitran kupillista kahvia tai 8 dl mustaa teetä
  • energiajuomat sisältävät kofeiinia ja runsaasti sokeria.