| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Raskausviikot 21-24

Vauvan aivot kehittyvät huimaa vauhtia: aivokuoren kasvaessa hermoyhteydet alkavat muodostua. Se tarkoittaa, että vauvasi ymmärtää aistielimien välityksellä tulevia signaaleja, kuten makuja ja hajuja ja pystyy pian muistamaan ne ja reagoimaan niihin.

Missä kehitysvaiheessa vauvani on?

Vauva liikkuu edelleen paljon. Kun silität vatsaasi, hän saattaa tulla kätesi lähelle. Se on taianomainen hetki! Vauva alkaa myös reagoida sitä ympäröiviin ääniin, erityisesti ulkopuolelta tuleviin ääniin, kuten musiikkiin. Vauva reagoi myös sinun ääneesi ja muihin usein kuulemiinsa ääniin. Hän on myös erittäin herkkä aggressiivisille äänille, joten on tärkeää pysytellä rauhallisessa ympäristössä.

Sikiön vartalo alkaa muistuttaa entistä enemmän vastasyntyneen vauvan vartaloa. Siitä tulee pulleampi, sillä ihon alle alkaa kertyä rasvavarastoa syntymää varten. Vauvan ihoa peittää täysin suojaava rasvakerros, josta käytetään nimitystä lapsenkina (vernix caseosa).

Raskausviikko 21, 22, 23 ja 24
Hyvät ruokailutottumukset

Hyvät ruokailutottumukset

Jotta vauvasi tottuisi erilaisiin makuihin, nyt on entistäkin tärkeämpää syödä monipuolisesti erilaisia ruokia. Makujen ja tuoksujen oppiminen alkaa nimittäin jo tässä vaiheessa. Syömässäsi ruoassa olevat makuaineet päätyvät sikiön maisteltaviksi lapsiveden kautta. Kannattaa noudattaa monipuolista ruokavaliota, johon kuuluu paljon erilaisia makuja.

Vatsasi kasvaa jatkuvasti, ja nukahtaminen saattaa olla hankalaa. Voit jopa kärsiä unettomuudesta. Uniongelmia voi yrittää välttää monin eri keinoin: syömällä iltaisin vain pieniä annoksia, välttämällä voimakkaita ja rasvaisia ruokia ja syömällä päivän alussa enemmän.

Miten vältän närästyksen?

Vauva vie entistä enemmän tilaa vatsassasi ja sen vuoksi muut elimet joutuvat puristuksiin. Erityisesti mahalaukku on puristuksissa ja tämä saattaa aiheuttaa takaisinvirtausta ruokatorveen (refluksia). Syö hitaasti ja pureskele ruoka huolellisesti. Jos raskaus ja närästys ovat sinulle lähes jokapäiväinen yhdistelmä, niin vältä voimakkaasti maustettuja ruokia. Syö kevyitä aterioita ja kaksi välipalaa päivässä. Juo säännöllisesti, erityisesti aterioiden välillä. Jos närästys ei hellitä, käänny neuvolan terveydenhoitajan tai lääkärin puoleen. Älä aloita lääkkeiden käyttöä, ennen kuin olet keskustellut lääkärin tai terveydenhoitajan kanssa.

Kuudennen raskauskuukauden lopulla vauvalle on kertynyt ihonalaista rasvaa, hän on pyöreämpi ja hänelle on kehittynyt hiukset ja kynnet. Nyt on jäljellä enää loppukiri! Enää kolme kuukautta, ennen kuin vauvasi tulee maailmaa.

Pidä mielessä:

  • noudata monipuolista ruokavaliota, johon kuuluu paljon erilaisia makuja
  • fluoria tarvitaan vauvan tulevien maitohampaiden rakennusaineeksi. Fluoria on kivennäisvedessä, kalassa ja joissakin kasviksissa, kuten omenassa, pinaatissa ja parsassa.
  • syö kalaa -mielellään 2-3 kertaa viikossa, kalalajeja vaihdellen. Syö vaihtelevasti eri kalalajeja: esim. kasvatettua kalaa kuten kirjolohta ja taimenta tai muikkua, siikaa, puna-ahventa tai seitä. Hauen syöntiä tulee välttää raskauden ja imetyksen aikana sen keräämän elohopean takia. Samoin on hyvä välttää sisävesialueen suurikokoisen ahvenen, kuhan ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä. Itämerialueen isoa silakkaa tai lohta voi syödä 1-2 kertaa kuukaudessa. Lähde: Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran kalansyöntisuositukset
  • vältä raakaa, graavattua ja kylmäsavustettua ruokaa – sekä lihaa, kalaa että äyriäisiä.
  • vältä pastöroimattomia maitotuotteita, esimerkiksi joitakin juustoja
  • lihan tulee olla täysin kypsää – ei tartarpihviä, veristä sisäfileepihviä tai carpaccioa
  • juo runsaasti – pyri juomaan vähintään 1,5 litraa vettä päivässä (kuumina kesäpäivinä enemmän)
  • vältä alkoholipitoisia juomia
  • juo korkeintaan kaksi 1,5 desilitran kupillista kahvia tai 8 dl mustaa teetä
  • energiajuomat sisältävät kofeiinia ja runsaasti sokeria.