| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Raskausviikot 13-16

Vauvastasi tulee entistä aktiivisempi ja voit jopa tuntea hänen liikkeensä! Ensimmäiset tuntemukset ovat hyvin kevyitä, ja monet sanovat, että ne tuntuvat kuin mahassa olisi monta pientä perhosta tai pieniä kuplia. Toisinaan liikkeitä tuntemiseen menee enemmän aikaa. Ole kärsivällinen, tunnet kyllä liikkeet pian.

Missä kehitysvaiheessa vauvani on?

Vauvasi osaa nyt avata suunsa, imeä ja niellä lapsivettä, kurtistaa kulmiaan ja viedä peukalon suuhunsa ja imeä sitä. Sikiö alkaa tehdä pieniä hengitysliikkeitä ja harjoittaa hengityslihaksiaan. Hän voi myös haukotella ja nikotella.

Aistielimien kehitys jatkuu, ja verkkokalvo alkaa toimia. Tuntoaisti kehittyy ihon tuntoreseptorien ansiosta. Viikosta 12–13 lähtien sikiö tuntee kosketuksen. Tämä on havaittu tehtyjen lapsivesikokeiden yhteydessä, kun tutkimuksen aikana on vahingossa kosketettu sikiön kättä. Sikiö vetää kätensä nopeasti pois. Hajuaisti kehittyy asteittain, mutta sikiö ei vielä pysty aistimaan hajuja. Noin 12. raskausviikosta lähtien sikiö alkaa tuntea lapsiveden makuja, jotka vaihtelevat sen mukaan, mitä syöt.

Sikiö alkaa kuulla 15. raskausviikosta eteenpäin. Hän kuulee sydämesi sykkeen, vatsasi äänet ja ennen kaikkea sinun äänesi lapsiveden läpi. Nyt voit alkaa jutella lapsellesi rauhallisella äänellä, jotta hän tuntisi olonsa turvalliseksi, vaikka ei vielä ymmärräkään puhettasi.

Raskausviikko 13, 14, 15 ja 16
Hyvät ruokailutottumukset

Hyvät ruokailutottumukset

Pahoinvointi ja vastenmielisyys tiettyjä ruokia ja hajuja kohtaan alkavat väistyä, jolloin myös ruokahalu palaa vähitellen. Nauti, mutta kohtuullisia määriä! Painonnoususta ei ole tiukkoja rajoja, mutta jos ylipainoa on jo ennen raskautta, tulisi raskauskilojen kertymistä välttää. Tarkempaa tietoa saat neuvolan terveydenhoitajalta tai lääkäriltä.

Kiinnitä erityistä huomiota jodin saantiin, sillä kilpirauhasen normaali toiminta on tärkeää. Jodia saa ruoasta, erityisesti jodioidusta ruokasuolasta. Jodia on myös maitotuotteissa ja kalassa. Vältä kuitenkin liiallista suolan käyttöä.

Hirveä makeanhimo!

Monilla naisilla makeanhimo kasvaa tietyissä raskauden vaiheissa. Voiko makeanhimolle sitten antaa vallan? Kyllä toisinaan, mutta herkkujen määrät on syytä pitää kohtuullisina. Samalla tulee huolehtia ruokavalion monipuolisuudesta ja tasapainoisuudesta. Parasta olisi, jos pystyisit tyydyttämään makeanhimosi tuoreilla tai kuivatuilla hedelmillä, maitopohjaisilla jälkiruoilla tai maustamattomalla jogurtilla. Valitse puhtaita tuotteita eli tuotteita, joita ei ole jalostettu liian pitkälle. Nauti herkkuja pieninä määrinä: salli itsellesi mieluummin pari riviä 70-prosenttista tummaa suklaata kuin vaaleaa, sillä vaaleassa on yleensä enemmän sokeria.

Vauvasi on yhä "kuplan" sisällä vatsassasi, ja tärkeät elimet kehittyvät hetki hetkeltä.

Pidä mielessä:

  • huolehdi jodin saannista, mutta vältä liiallista suolan syömistä
  • syö kalaa -mielellään 2-3 kertaa viikossa, kalalajeja vaihdellen. Syö vaihtelevasti eri kalalajeja: esim. kasvatettua kalaa kuten kirjolohta ja taimenta tai muikkua, siikaa, puna-ahventa tai seitä. Hauen syöntiä tulee välttää raskauden ja imetyksen aikana sen keräämän elohopean takia. Samoin on hyvä välttää sisävesialueen suurikokoisen ahvenen, kuhan ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä. Itämerialueen isoa silakkaa tai lohta voi syödä 1-2 kertaa kuukaudessa. Lähde: Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran kalansyöntisuositukset. 
  • vältä raakaa, graavattua ja kylmäsavustettua ruokaa – sekä lihaa, kalaa että äyriäisiä.
  • vältä pastöroimattomia maitotuotteita, esimerkiksi joitakin juustoja
  • lihan tulee olla täysin kypsää – ei tartarpihviä, veristä sisäfileepihviä tai carpaccioa
  • juo runsaasti – pyri juomaan vähintään 1,5 litraa vettä päivässä (kuumina kesäpäivinä enemmän)
  • vältä alkoholipitoisia juomia
  • juo korkeintaan kaksi 1,5 desilitran kupillista kahvia tai 8 dl mustaa teetä
  • energiajuomat sisältävät kofeiinia ja runsaasti sokeria.