| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Raskausviikot 25-29

Vauvasi valmistautuu vähitellen kohdun ulkopuolella hengittämiseen. Hengitysliikkeiden rytmi on nyt säännöllisempi. Keuhkot ovat kehittyneet rakenteellisesti valmiiksi, mutta ne ei vielä ole kypsät.

Missä kehitysvaiheessa vauvani on?

Vauvasi ruumiinlämmön säätely tapahtuu nyt automaattisesti, joten hän pystyy sovittamaan lämpötilansa ulkolämpötilaan kohdun ulkopuolelle tullessaan.

Vauvan vartaloon kertyy entistä enemmän ihonalaista rasvaa ja ihon rypyt silottuvat. Vauva vie vatsassa entistä enemmän tilaa, eikä mahdu enää liikkumaan kuten ennen. Hän imee peukaloaan ja tutustuu maku- ja hajuaisteihinsa.

Silmät ovat avautuneet ja niissä on pitkät silmäripset. Pian hän pystyy näkemään valaistusolosuhteiden vaihtelut vatsasi läpi. Sikiö on yhä herkkä ulkoisille ääniärsykkeille, erityisesti sinun ja puolisosi äänille, mahdollisten sisarusten äänille ja tietylle musiikille. Sikiö pystyy reagoimaan valoon ja osoittaa reaktiot liikkumalla ja kiihtyneellä pulssilla.

Raskausviikko 25, 26, 27, 28 ja 29
Hyvät ruokailutottumukset

Hyvät ruokailutottumukset

Runsas juominen on yhä tärkeää lisääntyneen verimäärän vuoksi. Elimistöösi on nimittäin tullut 1,5 litraa verta lisää, mikä takaa istukan verenvirtauksen. Hemoglobiinimittaus saattaa näyttää, että sinulla on veren laimenemisesta aiheutuva anemia. Syytä huoleen ei ole. Se on täysin normaalia raskauden aikana, sillä veren plasman määrä lisääntyy nopeammin kuin punaisten verisolujen määrä.

Nyt sinä ja vauvasi olette päässeet yhdeksän kuukauden matkan viimeiselle etapille. Vauvan on enää kasvettava, jotta hänen painonsa kaksinkertaistuu tästä hetkestä raskauden loppuun mennessä. Huolehdi, että lepäät riittävästi ja syöt edelleen monipuolisesti ja tasapainoisesti.

Pidä mielessä:

  • fluoria tarvitaan vauvan tulevien maitohampaiden rakennusaineeksi. Fluoria on kivennäisvedessä, kalassa ja joissakin kasviksissa, kuten omenassa, pinaatissa ja parsassa.
  • syö kalaa -mielellään 2-3 kertaa viikossa, kalalajeja vaihdellen. Syö vaihtelevasti eri kalalajeja: esim. kasvatettua kalaa kuten kirjolohta ja taimenta tai muikkua, siikaa, puna-ahventa tai seitä. Hauen syöntiä tulee välttää raskauden ja imetyksen aikana sen keräämän elohopean takia. Samoin on hyvä välttää sisävesialueen suurikokoisen ahvenen, kuhan ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä. Itämerialueen isoa silakkaa tai lohta voi syödä 1-2 kertaa kuukaudessa. Lähde: Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran kalansyöntisuositukset. 
  • vältä raakaa, graavattua ja kylmäsavustettua ruokaa – sekä lihaa, kalaa että äyriäisiä.
  • vältä pastöroimattomia maitotuotteita, esimerkiksi joitakin juustoja
  • lihan tulee olla täysin kypsää – ei tartarpihviä, veristä sisäfileepihviä tai carpaccioa
  • juo runsaasti – pyri juomaan vähintään 1,5 litraa vettä päivässä (kuumina kesäpäivinä enemmän)
  • vältä alkoholipitoisia juomia
  • juo korkeintaan kaksi 1,5 desilitran kupillista kahvia tai 8 dl mustaa teetä
  • energiajuomat sisältävät kofeiinia ja runsaasti sokeria.