| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Raskausviikot 17-20

Vauvasi liikkuu ja vahvistuu jatkuvasti Hän painaa noin 335 grammaa eli saman verran kuin greippi.

Missä kehitysvaiheessa vauvani on?

Vauvan lihakset vahvistuvat, mikä vahvistaa myös hänen liikkeitään. Vauva myös käyttää lihaksiaan: liikuttaa käsiään ja jalkojaan, kääntyilee ja heittää kuperkeikkoja. Toisinaan hän saattaa painaa jaloillaan kohdun seinämää, mikä tuntuu potkulta. Kun silität tai taputat vatsaasi hellästi, kerrot vauvallesi, että olet hänen lähellään.

Sikiön aivojen kehitys ottaa nyt spurtin, ja aivoissa on jo 12–13 miljardia hermosolua. Sikiö alkaa pian muistaa aistimuksia.

Keuhkot alkavat myös kypsyä. Sikiö tekee hengitysliikkeitä useammin, mutta ne ovat vielä epäsäännöllisiä. Haima alkaa tuottaa insuliinia, minkä ansiosta sikiö pystyy hyödyntämään sokeria ja rasvaa kasvussaan.

Tämän raskauskuukauden aikana tehdään yleensä toinen ultraäänitutkimus. Tyttösikiön munasarjat ovat jo kehittyneet ja niissä on 6 miljoonan munasolun esiastetta.

Raskausviikko 17, 18, 19 ja 20
Hyvät ruokailutottumukset

Hyvät ruokailutottumukset

Monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio on yhä tärkeä. Näin vauvasi saa myös kokea uusia makuja. Vauvan maku- ja hajuaistille voi tarjota ärsykkeitä, joten johdata vauvasi rohkeasti makuelämyksiin, joita hän alkaa pian jo muistaa.

Noin 17.–18. raskausviikolta lähtien fluori on tärkeä kivennäisaine, joka tukee vauvan tulevien maitohampaiden kehittymistä. Monipuolinen ruokavalio kattaa yleensä tämän tarpeen. Fluoria on kivennäisvedessä, kalassa ja joissakin kasviksissa, kuten omenassa, pinaatissa ja parsassa.

Makumieltymykset muuttuvat usein raskauden aikana. Vesi on paras janojuoma, mutta siihenkin on helppo saada vaihtelua:

  • Purista veteen hieman sitruunaa, niin saat happaman maun.
  • Lisää veteen muutama lehti minttua, salviaa tai muuta yrttiä, jonka mausta pidät. Saat veteen uutta makua ilman lisäkaloreita.
  • Valmista kannullinen hyvää yrttiteetä. Siitä saat nestettä samalla kun saat vaihtelua nesteen makuun.
  • Kuumalla säällä itse tehty jäätee mintun kera on ihana janonsammuttaja.

Pian koittaa kuudes raskauskuukausi, ja viestit vauvasi kanssa entistä enemmän. Tunnet vauvasi liikkeet, ja hän viestii ulkomaailman kanssa ja on tottunut syömääsi ruokaan.

Pidä mielessä:

  • fluoria tarvitaan vauvan tulevien maitohampaiden rakennusaineeksi. Fluoria on kivennäisvedessä, kalassa ja joissakin kasviksissa, kuten omenassa, pinaatissa ja parsassa.
  • syö kalaa -mielellään 2-3 kertaa viikossa, kalalajeja vaihdellen. Syö vaihtelevasti eri kalalajeja: esim. kasvatettua kalaa kuten kirjolohta ja taimenta tai muikkua, siikaa, puna-ahventa tai seitä. Hauen syöntiä tulee välttää raskauden ja imetyksen aikana sen keräämän elohopean takia. Samoin on hyvä välttää sisävesialueen suurikokoisen ahvenen, kuhan ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä. Itämerialueen isoa silakkaa tai lohta voi syödä 1-2 kertaa kuukaudessa. Lähde: Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran kalansyöntisuositukset. 
  • vältä raakaa, graavattua ja kylmäsavustettua ruokaa – sekä lihaa, kalaa että äyriäisiä.
  • vältä pastöroimattomia maitotuotteita, esimerkiksi joitakin juustoja
  • lihan tulee olla täysin kypsää – ei tartarpihviä, veristä sisäfileepihviä tai carpaccioa
  • juo runsaasti – pyri juomaan vähintään 1,5 litraa vettä päivässä (kuumina kesäpäivinä enemmän)
  • vältä alkoholipitoisia juomia
  • juo korkeintaan kaksi 1,5 desilitran kupillista kahvia tai 8 dl mustaa teetä
  • energiajuomat sisältävät kofeiinia ja runsaasti sokeria.