| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Raskausviikot 34-37

Vauvasi on nyt valmis kohtaamaan kohdun ulkopuolisen maailman. Hän näyttää sitä kuin synnyttyäänkin. Hento karvapeite (lanugo), joka aikaisemmin peitti vauvan ihoa, on nyt kadonnut, samoin ihoa suojannut rasvakerroskin (vernix caseosa). Ihonalainen rasvakerros kasvaa entisestään.

Missä kehitysvaiheessa vauvani on?

Sydämen ja keuhkojen verenkierto alkaa toimia, kun vauva tulee kosketuksiin ilman kanssa. Hän pystyy hengittämään itse eikä istukan kautta, kuten raskausaikana. Viimeisen viikon aikana keuhkorakkulat tyhjenevät ja laajenevat ja ilmatiet kehittyvät.

Raskausviikko 34, 35, 36 ja 37
Hyvät ruokailutottumukset

Hyvät ruokailutottumukset

Kun synnytyksen ajankohta lähenee, on tavallista, että stressitaso kohoaa. Rentoudu, rauhoitu ja yritä nauttia elämästä. Muista syödä ruokaa, joka sisältää runsaasti:

  • Magnesiumia, joka tukee hermoston ja lihasten virheetöntä kasvua. Magnesiumia on mm. kuivatuissa hedelmissä, joissakin kivennäisvesissä ja tummassa suklaassa.
  • B6-vitamiinia, joka tukee hermoston toimintaa. Hyviä pyridoksiinin lähteitä ovat sianliha, broilerinliha, kala ja täysjyvävilja.
  • Välttämättömiä omega-3-rasvahappoja, joita on rypsiöljyssä ja rasvaisessa kalassa (lohessa, tonnikalassa, sardineissa ja makrillissa).
  • Nauti hyvästä ruoasta ja pidä hauskaa, sillä se auttaa endorfiinineritystä. Endorfiini on hormoni, joka saa aikaan hyvinvoinnin ja euforian tunteen.

Painoni nousi viime viikolla yli kilon. Onko se normaalia?

Raskauden lopussa painonnousu kiihtyy, mikä on tarpeellista. Viimeisten kolmen kuukauden aikana paino saisi kuitenkin nousta enintään kilon kuukaudessa. Jos paino kuitenkin nousee enemmän kuin kilon viikossa, ota yhteyttä neuvolan terveydenhoitajaan. Painonnousun syynä saattaa olla esimerkiksi liian korkea verenpaine.

Kymmenes raskauskuukausi (viikot 38–42)

On vaikeaa ennustaa tarkalleen, milloin vauvasi syntyy. Laskettua aikaa kannattaa pitää suuntaa antavana päivänä, ja synnytys voi hyvin tapahtua kaksi viikkoa sitä ennen tai sen jälkeen. Neuvolassa vauvasi hyvinvointia tarkkaillaan nyt tiiviisti.

Hän liikkuu edelleen ja pitää huolen siitä, että tunnet hänet, vaikkei hän viekään paljoa tilaa. Nyt pitäisi malttaa pysyä kärsivällisenä. Vauvallesi on parempi pysyä kohdun suojissa vielä hetki, vaikka odotatkin hänen syntymäänsä jo innokkaasti.

Pidä mielessä:

  • fluoria tarvitaan vauvan tulevien maitohampaiden rakennusaineeksi. Fluoria on kivennäisvedessä, kalassa ja joissakin kasviksissa, kuten omenassa, pinaatissa ja parsassa.
  • syö kalaa -mielellään 2-3 kertaa viikossa, kalalajeja vaihdellen. Syö vaihtelevasti eri kalalajeja: esim. kasvatettua kalaa kuten kirjolohta ja taimenta tai muikkua, siikaa, puna-ahventa tai seitä. Hauen syöntiä tulee välttää raskauden ja imetyksen aikana sen keräämän elohopean takia. Samoin on hyvä välttää sisävesialueen suurikokoisen ahvenen, kuhan ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä. Itämerialueen isoa silakkaa tai lohta voi syödä 1-2 kertaa kuukaudessa. Lähde: Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran kalansyöntisuositukset. 
  • vältä raakaa, graavattua ja kylmäsavustettua ruokaa – sekä lihaa, kalaa että äyriäisiä.
  • vältä pastöroimattomia maitotuotteita, esimerkiksi joitakin juustoja
  • lihan tulee olla täysin kypsää – ei tartarpihviä, veristä sisäfileepihviä tai carpaccioa
  • juo runsaasti – pyri juomaan vähintään 1,5 litraa vettä päivässä (kuumina kesäpäivinä enemmän)
  • vältä alkoholipitoisia juomia
  • juo korkeintaan kaksi 1,5 desilitran kupillista kahvia tai 8 dl mustaa teetä
  • energiajuomat sisältävät kofeiinia ja runsaasti sokeria.