| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Raskaana tarvitsee rautaa

Rautaa on veren punasoluissa, jotka kuljettavat elintärkeää happea sinun ja vauvasi soluihin. Elimistön ja solujen rautavarastojen hupeneminen saattaa aiheuttaa väsymystä ja verenhukkaa sekä altistaa tulehduksille.

Raudan saantisuositus on naisilla suurempi kuin miehillä (naiset 15 mg/päivä, miehet 9 mg/päivä). Raskauden aikana raudan tarve kasvaa entisestään veren määrän kasvaessa. Raudantarpeen täyttäminen raskauden aikana voi olla vaikeaa, ja monet tarvitsevatkin rautalisää.

Mitkä elintarvikkeet sisältävät erityisen paljon rautaa?

On hyvä tietää, että seuraavat elintarvikkeet sisältävät runsaasti rautaa:

  • veriohukaiset = 19,2 mg/100 g
  • vehnälese = 18,6 mg/100 g
  • naudanliha = 2,5 mg/100 g
  • keitetyt linssit = 2,4 mg/100 g

Ruoka sisältää kahta eri rautatyyppiä:

  • hemirautaa, jota on lihassa ja kalassa ja jota elimistö pystyy hyödyntämään.
  • ei-hemirautaa, jota on viljoissa, herneissä, palkokasveissa ja vihanneksissa. Elimistö ei pysty hyödyntämään ei-hemirautaa yhtä hyvin, sillä siihen, miten hyvin ei-hemirautaa pystytään hyödyntämään, vaikuttavat muutkin ruokavalion tekijät. Esimerkiksi kahvi ja tee saattavat heikentää raudan imeytymistä, kun taas C-vitamiinia sisältävät ruoat edistävät sitä.
Miksi raskaana olevan on erityisen tärkeää saada riittävästi rautaa?
Raskaana tarvitsee rautaa

Vinkkejä parempaan raudansaantiin:

  • Voit edistää raudan imeytymistä syömällä rautapitoisen ruoan kanssa C-vitamiinipitoista ruokaa.
  • Purista kalalle hieman sitruunaa ja syö lisäksi vihanneksia. Syö appelsiini jälkiruoaksi.
  • Syö annos lihaa, kalaa tai palkokasveja sekä lounaaksi että päivälliseksi.
  • Juo kahvia tai mustaa teetä vasta vähintään kahden tunnin kuluttua syömisestä, sillä kahvi ja tee heikentävät ruoan sisältämän raudan imeytymistä.
  • Rautaa sisältävä ravintolisä voi olla tarpeen, jos olet kasvissyöjä tai vegaani. Saatat tarvita ravintolisää myös, jos odotat kaksosia tai jos edellisestä raskaudestasi on kulunut vain vähän aikaa. Ota asia rohkeasti puheeksi neuvolan terveydenhoitajan kanssa tai pyydä lähete ravitsemusterapeutille.

Vaikka jokin elintarvike sisältäisi rautaa, pelkästään sen nauttiminen ei välttämättä takaa riittävää raudan saantia. Esimerkiksi 100 g tuoreita pinaatinlehtiä sisältää vain noin 3,4 mg rautaa, kun taas veriohukaisissa rautaa on 19,2 mg/100 g.