| Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse kuluttajapalvelu@fi.nestle.com tai puhelimitse 0800-06161.

| WHO:n suositus

Pilttipiiri

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee täysimetystä 6 kuukauden ikään saakka. Piltti tukee tätä näkemystä täysin, samoin kuin imetyksen jatkamista monipuolisen kiinteän ruoan ohessa neuvolan ohjeiden mukaisesti.

Jatka

Rasvahapot raskauden aikana

Rasva on tärkeä aine, josta saamme energiaa ja jota tarvitsemme solujen rakentamisessa ja korjaamisessa sekä hormonituotannossa. Rasvojen ansiosta myös rasvaliukoiset vitamiinit liukenevat elimistöön.

Rasvoja on erilaisia: tyydyttynyttä ja tyydyttymätöntä. Ne eroavat toisistaan rasvahappojen rakenteen osalta. Tyydyttymättömät rasvahapot luokitellaan edelleen kerta- ja monityydyttymättömiin rasvahappoihin. Linolihappo (omega-6-rasvahappo) ja alfalinoleenihappo (omega-3-rasvahappo) edistävät elimistön kykyä säädellä verenpainetta ja ovat tärkeitä munuaisten toiminnan ja immuunipuolustuksen kannalta. Tutkimukset osoittavat, että teollistuneissa maissa syödään enemmän omega-6-perheen rasvahappoja kuin omega-3-perheen rasvahappoja. Se tarkoittaa, että saamme liian vähän omega-3-rasvahappoja. Jotta omega-6- ja omega-3-rasvahappojen saanti olisi paremmassa tasapainossa, rasvaista kalaa tulisi syödä 1-2 kertaa viikossa. Kalaa olisi ylipäätään hyvä syödä vähintään 2 kertaa viikossa. Lisäksi esimerkiksi salaatteihin kannattaa lisätä hieman rypsiöljyä. Jäljempänä on luettelo elintarvikkeista, joiden avulla saat näiden välttämättömien rasvahappojen saantisi parempaan tasapainoon.

Omega-3-rasvahappoja sisältävät elintarvikkeet
Raskaus ja rasvahapot

Omega-3-rasvahappoja sisältävät elintarvikkeet:

  • Rypsiöljy – kylmäpuristettu öljy on parasta
  • Pähkinät
  • Rasvainen kala

Jos et syö lainkaan kalaa, kerro asiasta neuvolan terveydenhoitajalle, jotta hän voi tarvittaessa ohjeistaa omega-3-ravintolisän nauttimisessa (kapseleina tai kalaöljynä). Omega-3-ravintolisästä ei kuitenkaan saa kalan muita hyötyjä, kuten D-vitamiinia, jodia ja seleeniä.

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran sivustossa on ohjeita siitä, mitä kaloja tulisi syödä usein ja mitä välttää raskauden aikana.

Omega-6-rasvahappoja sisältävät elintarvikkeet:

  • Maissiöljy
  • Soijaöljy
  • Auringonkukkaöljy